Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en felkod som jag fick av verkstaden att jag har felkod "ECM-6207 - AACV (Styrningsventil insugsluft)". En orange lampa med motorsymbol lyser jämt på instrumentpanelen med.

Vad betyder detta? Är det därför jag lätt får motorstopp på ettan? Speciellt när den är kall men annars med?

Vad kan man göra åt det?

Det är en V70 bensin från -99
Mja det vet jag inte... :oops:
121kW är det enda info jag kan hitta när jag söker på den, om det säger nåt?

Manuell då där man får använda mycket koppling och gas än vad man är van med på andra bilar. Nu var ju inte tomgångsproblemet varför jag startade tråden men hörde det ihop med lampan vore det ju "bra" med gemensamt fel.
Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition
When fuel is shut-off, for example during engine braking, the control signal to the AACV is changed. Diagnostic trouble code (DTC) ECM-6207 is stored in the engine control module (ECM) if the ECM registers that the changed control signal has not resulted in a change to the volume of intake air (because the valve is stuck).

Substitute value
None.

Possible source
Flow too low:
sticking AACV
blocked AACV or hose
defective AACV.

Fault symptom[s]
low idling speed
oscillating idling.

Verkar ju som att det stämmer med dina symptom. Ventilen sitter om jag förstått det rätt på röret mellan luftfilter och gasspjäll.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]