Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
En liten söt betraktelse om hämnd följer här. Säkert ointressant för många, men kanske litet underhållning för er som tror att ni är miljöbovar, t ex XC90-förare här på forumet, oavsett om ni bryr er eller inte.

Har en kollega som tror att han är en riktig miljövän. Hans bil: en Toyota Prius.

Ända sedan jag köpte XC90:n så har han hackat på mig för min miljöovänlighet. Jag är i hans ögon en sann miljöbov genom att köra den bilen. Jag är väl i o f sig ingen riktig miljövän, men litet irriterande är det allt. Trots allt är trycket från många att "ställa upp". En ganska bra sak får jag väl medge.

Men han ska få litet att tänka på. Nästa gång han tar upp min bil. Jag fick nämligen i helgen höra talas om den där siten som visar hur mycket koldioxid som släpps ut vid olika flygresor. Sagt och gjort. In på siten och räkna på hans familj (totalt 4 pers). På hans favoritresmål: Thailand.

Han kunde inte ha valt ett bättre ställe att tillbringa sin semester på än där. :D Den resan ger nämligen en litet nätt utsläpp av koldioxid på 9430 kg. Inräknat vad hans Prius släpper ut under hans uppskattningsvis 1000 mil per år bilåkning släpper han och hans familj ut 10626 kg koldioxid. På ett år. Varje år. Om man bara räknar på hans bilkörning och årliga lilla semestertripp.

Nu är det så att vi också gör en liten tripp om året. Till Österrike dock. "Bara". Så för rättvisans skull räknade jag in vad vi fem bidrar till genom att åka på en sån resa. 4533 kg koldioxid. Med vår årliga körsträcka med bilen på 1800 mil och flygresan, så bidrar vi med "futtiga" 6073 kg koldioxid i atmosfären.

Resultatet av min lilla halv-vetenskapliga kalkyl: Min vän på jobbet släpper ut 75% mer koldioxid i atmosfären per år. Om vi bara räknar med våra transporter.

Han kommer givetvis att kunna visa att han trots det släpper ut mindre miljöpåverkande grejer i luften, t ex genom att köra omkring med miljövänliga friktionsdäck isf som jag med dubbdäck som dödar massor med människor. För att inte tala om hur mycket mindre koldioxid han släppte ut när hans bil stod på verkstad i några veckor efter att han sladdat med sina friktionsdäck i blixthalkan med efterföljande sammanstötning. :roll:

Undrar bara vem som skrattar sist. Jag, när jag förhoppningsvis får ha min bil ifred för hans tjat. Så länge han reser till Thailand, åtminstone. Eller han, som fått mig att, inte nödvändigtvis bli miljövän, men kanske börja tänka litet på hur jag påverkar miljön.

(Koldioxidutsläppen har jag för säkerhets skull räknat upp med 15% på våra respektive fordon eftersom de listade utsläppen sällan går att hålla IRL.)
av S60AWD2.5T
........men om du också köper en Prius då ;-)
Användarvisningsbild
av Janne3
Men du den där flygresan,va de bara hanns familj som flög, borde väl va ca 75-100 familjer på fyra personer som åkte i planet som får dela på utsläppet eller :?:
Ja brukar även åka till din kompis favorit ställe helt underbart,undrar bara va våran camaro släpper ut,där ryms bara en halv familj och två dvärjar :lol:
Användarvisningsbild
av Larre
Janne3 skrev:Men du den där flygresan,va de bara hanns familj som flög, borde väl va ca 75-100 familjer på fyra personer som åkte i planet som får dela på utsläppet eller :?:
Ja brukar även åka till din kompis favorit ställe helt underbart,undrar bara va våran camaro släpper ut,där ryms bara en halv familj och två dvärjar :lol:
Det är DN:s (Climate Cares) utsläppskalkylator som jag använt i kalkylen. Så här redovisar de metoden för beräkning av koldioxidutsläpp:

"Climate Cares uppgifter om utsläpp bygger på beräkningar som gjorts av Oxford University´s Environmental Change Institute. Här har man utgått från vanliga flygplanstyper för kort- respektive mellan- och långdistansflygningar och räknat fram hur mycket koldioxid som olika stäckor genererar . För att kompensera för den ökade klimatpåverkan som utsläpp på hög höjd innebär har koldioxidmängden multiplicerats med faktorn 1,9. Värdet har sedan dividerats med antalet säten i planen."
Användarvisningsbild
av Larre
S60AWD2.5T skrev:........men om du också köper en Prius då ;-)
Jobbigt att behöva byta forum... :wink: Tror inte de har lika roligt på http://www.jagpruttarmindrekoldioxid.se, eller vad den kan tänkas heta.

Tror inte veckans tystnad från kollegans sida beror på min lilla kalkyl. Han sitter säkert hemma och snickrar på en kontring.

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]