Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Han bara ut från gården då stanna bilen visa sig vara säkring 8 till bränslepumpen som gått. Satte ny körde sen ca 1tim då hände samma grej igen nån som har nån koll finns det nå kände fel med elfel på pumpen eller kabelanslutningar??

XC90 -14 4200mil

Nu har volvo hittat ett fel var glapp i ett stift i kontaktstycket under baksätet till pumpen. Nu det fixat bara provköra å se om det händer igen att säkringen går.

Jag trodde dom hittat felet men igår händer det igen säkringen går mitt på landsvägen jävla trist när den strular man törs inte lite på bilen när den håller på så här.
Senast redigerad av 2 snoddasD5, redigerad totalt 0 gång.
Hej! Jag är ny här på forumet.

Drabbades av samma sak idag. Med en likadan bil typ (XC90 årsmodell 14, miltal runt 4000) Bilen dog. Säkring likaså.

Bytte till ny säkring och den dör igen efter 200 meters körning.

Är det fler som drabbats av detta?

Funkar din SnoddasD5 problemfritt numera?
Lite förenklad ellära: Att en säkring går, innebär att det går för mycket ström (Ampere) i den. Varje säkring är gjord för en viss maximal bestämd strömstyrka. Säkringens uppgift är att "stänga av" strömmen om det går för mycket ström i ledningen. Detta för att inte ledningen skall brinna upp.
För mycket ström kan det gå av flera anledningar, några nämns här i tråden. En dålig och sliten pump drar mer ström än vad det var tänkt från början. Det kan också vara t.ex ett nästan heltätt bränslefilter. Så tätt med föroreningar att pumpen inte orkar pumpa igenom bränslet. Då går också säkringen till slut. Detta är kanske inte det vanligaste felet, men kan vara bra att känna till.
Sedan kan det vara någon kabel som ligger emot ett vasst hörn och isoleringen har blivit skadad. Då blir det kortslutning eftersom "det vassa hörnet" är detsamma som bilens jordpunkt. Säkringen går. Det behöver inte ligga emot hela tiden. Kabeln kan röra på sig under färden av vibrationer och G-krafter och ge kortslutningen när man minst anar. Därför kan det vara svårt att hitta ett sådant fel. Dessutom är kabeln till bränslepumpen en ganska lång kabel som går förbi många vassa hörn och kanter. Om man misstänker något sådant, så kan man lossa kabeln i båda ändarna. Sedan drar man en ny provisorisk kabel och ansluter i dom båda punkterna. Om det fungerar felfritt då under lång tid, har man högst troligt avslöjat felet. Den här provisoriska kabeln behöver inte ligga förlagd där originalet ligger. Den går oftast under mattorna och andra sådana "jobbiga" ställen. Den provisoriska kan ligga helt fritt i kupén, bara den inte skadas av att man trampar på den eller att den blir klämd av hårda föremål.
Har man konstaterat en trasig kabel med denna metoden så får man ju lägga dit en ny på sin ordinarie plats, men på ett sådant sätt att den inte skadas igen. "Håll ut i böjarna" på kabelvägen. Och om det är ett kritiskt ställe där man kan misstänka att en skada uppkommer igen med tiden, så vira några varv med eltejp runt kabeln som skyddar lite mer.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]