Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej, har en fråga om förkonditionering. Jag har en bensinare med brännslevärmare samt VOC etc. Visst är det så att förkonditioneringen startas automatiskt om bilen anser att den behöver lite hjälp att värma upp snabbare? Dvs i och med att bilen startas?

Är det något man märker eller kan se? För vad jag förstår syns inte bränslevärmarikonen i det fallet, utan den körs lite i bakgrunden?

I mitt fall ser jag endast ikonen om jag startat bränslevärmaren en tid innan via VOC.

Hur ligger detta till, samt hur ska detta fungera?:)

När jag kör en diagnos på bilen via VOC appen så får jag: förkonditionering: Nej.

Så frågan dök upp:)
av DaBlo
Japp värmaren startar automatiskt utan att man behöver göra något, men vid vilka grader får jag låsta vara osagt, vet att det var under 8 grader på Saab.

Nu under kalla mormor har jag märkt att den varit igång då när jag åkt hemifrån och sedan stannar på den lokala macken för att tanka kaffe :)
Har inte tänkt på om värnar ikonen sundes eller inte.
Men som sagt till 99% så kör jag värmaren i en halvtimme innan jag åker iaf :)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ok då undrar jag om en kallatart ex blir mer skonsam då den värmer upp allt snabbare? Eller är en kallstart alltid en kallastart antar jag?:)

Undrar också om jag har något fel då VOC diagnosen säger "nej" på diagnosen? Hur är det för er andra?
av mattiasv60
Fungerar det verkligen så på bensinmotorer? Är det inte mer av en ren motorvärmare? Bensinmotorn kommer ju upp i temp utan tillskottsvärme. Och majoriteten av bensinarna levereras ju utan värmaren (till skillnad från dieslarna).

Du kan ju ställa frågan till din säljare :lol: eller verkstad hur den är tänkt att fungera.
Användarvisningsbild
av Momentum
Förkonditionering sker väl före starten, alltså inte då motorn går
Efter motor går - autovärme eller vad det ny heter, om den är påslagen, och det syns inte via någon symbol
Användarvisningsbild
av SvenB
På dieselbilar kallas det "tillskottsvärmare", åtminstone på min bil.
av mikebike
På gamla bilen (XC60 D5) fanns ett Auto-läge för värmaren, detta gällde tillskottsvärme under färd.
Värmaren gick igång vid kallstart även om Auto var av.
Denna bil saknar Auto-läge. Jag får "felmeddelande" via VOC att "Förkonditioneringen avbröts p.g.a. låg bränslenivå" ibland, så uppenbarligen går värmaren fast jag inte startat den själv.
Användarvisningsbild
av Momentum
mikebike skrev:På gamla bilen (XC60 D5) fanns ett Auto-läge för värmaren, detta gällde tillskottsvärme under färd.
Denna bil saknar Auto-läge. Jag får "felmeddelande" via VOC att "Förkonditioneringen avbröts p.g.a. låg bränslenivå" ibland, så uppenbarligen går värmaren fast jag inte startat den själv.
Tror inte att värmaren går lite slumpmässigt, utan det handlar om att det inte kommer att gå att starta värmaren för att det finns för lite bränsle, alltså möjligheten att förkonditionera är avbruten
av x020377
Momentum skrev:
mikebike skrev:På gamla bilen (XC60 D5) fanns ett Auto-läge för värmaren, detta gällde tillskottsvärme under färd.
Tror inte att värmaren går lite slumpmässigt, utan det handlar om att det inte kommer att gå att starta värmaren för att det finns för lite bränsle, alltså möjligheten att förkonditionera är avbruten
Jag får samma meddelanden.
Meddelandena verkar komma lite slumpmässigt, för bilen kan ju inte "veta" när jag tänker använda den nästa gång? Eller?
Det kan t ex komma ett meddelande en halvtimma efter jag parkerat bilen hemma.

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]