Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Har du hört talas om "Hemligt" telefonnummer? Det skulle nog jag också lägga in om jag skulle bjuda ut något via en liknande sida. Jag har en kontantkortstelefon som jag använder när jag lägger ut något på Blocket t.ex. Jag påstår inte att de är seriösa, bara att det inte nödvändigtvis är bluff.
av Lövet
Mitt nummer är inte registrerat (företagstelefon) men jag blir inte en bluffare för det.

Däremot är det helt riktigt att vara försiktig när bilar som inte verkar vara registrerade i Sverige annonseras. Ställ dig frågan, varför skulle någon göra det? Det är krångligt plus att bilar inte är särskilt dyra i Sverige så det är sannolikt inte lönsamt. Detta är två mer betydande varningssignaler än att telefonnumret inte är reggat.
av volvo244gle
0586- är väl ändå ett fast nummer? Och i detta fallet från just Karlskoga.
Ingen träff i Truecaller däremot som brukar avslöja även hemliga nummer, eftersom den söker av användarnas telefonböcker och lägger till nummer i sin "katalog".

Och kör man en koll på "Vogel" i Karlskoga så får man träff på en 71-årig herre med ett svenskklingande tilltalsnamn, som bor tillsammans med sin fem år yngre fru. Ej dömda för något så långt tillbaka jag kan se.
De verkar ha en son som bor i grannkommunen. Namn och ålder + allt på frun ser jag men ej relevant här. Denna person förekommer i en del motorsportssammanhang, samt i belastningsregistret.
Känns fullt rimligt tycker jag, så annonsen är säkert legitim. Och med tanke på vad man faktiskt kan få reda på om folk från i stort sett ingenting i dagens informationssamhälle så förstår jag mycket väl varför vissa inte ens skaffat Facebook... :roll:

Bilderna på denna 1800ES är riktigt snyggt fotade och med en vettig kamera.
Ingen träff på en bildgoogling, iallafall inte bland de översta resultaten.

Enklast är väl att prova ringa numret om man är intresserad av bilen? Lär ju visa sig rätt fort då om det är något fuffens på g, eller om säljaren kan sitt fordon och vill sälja utan krusiduller så att säga.
av Agneo
Detta är definitivt en annons där syftet är att lura av en ev köpare på pengar!
Kontaktade själv denna annonsören för nåt år sen då annonsen kom ut första gången och det stod ganska fort klart att nåt var skumt, en spansk doktor som flyttat till en stad i England som jag ej minns namnet på nu och inte ville köra vänsterstyrd bil där!
Jag skulle få bilen hemskickad om jag bara betalade 75% av bilens pris i förskott!
Han skulle fixa transporten och alla papper men så fort jag krävde att se bild på chassinumret låtsades han som det regnade och fortsatte be om förskottsbetalningen!

Till slut sa jag att jag hade en bekant som bodde i närheten som kunde komma och titta på den några dagar senare och att om den var okej skulle min bekant betala den och ta hand om transporten till Sverige....
Då slutade han svara helt och hållet!

Jag försökte kontakta han via telefon i ett par veckors tid efteråt men han vägrade svara!

Hans annons förnyas kontinuerligt på denna sidans säljdel som länkar till webcar2000, var försiktiga och skicka inga pengar i förskott!
av Lövet
100% bluff med andra ord.

Varför tittar ni på Gulans överhuvudtaget? Jag tycker inte det finns några vettiga annonser alls där.
av Rådlös
"Varför tittar ni på Gulans överhuvudtaget? Jag tycker inte det finns några vettiga annonser alls där."

Jo, men om några alltid håller koll, så blir det ju ständigt nya varningar och larmklockor för sådana här bilhandlare. Det tillkommer ju hela tiden nya människor som inte har läst här eller på andra liknande publikationer. Dom bör ju göra en genomsökning på den aktuella handlaren eller det aktuella köpeobjektet för att få veta lite mer. I det här fallet vet alla vi som nu har läst tråden att det handlar om en mycket tvivelaktig figur. Det här forumet utgör en sorts konsumentupplysning. Och förhoppningsvis gör andra forum det också för sina respektive fabrikat och modeller.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]