Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Märkte nu ikväll ett konstigt fenomen. Extravärmaren går fastän Extravärmare Auto är satt till AV. Tempen ute nu ikväll här är 3 plusgrader. Inte gjort det tidigare och inte under förra året heller. Bägge Timer var satta till AV också likväl Direktstarten också.
Ska det verkligen vara så ? Ser inte logiken...
/M
av Slama
Inte varit med om det och verkar inte heller logisk som du skriver. Men jag antar att du är säker på att den gick. Inte för det hjälper men ibland händer bara saker en gång utan förklaring så jag brukar vänta tills konstiga saker hänt 2ggr innan jag börjar fundera på felet.
av mortimer
Hände vid bägge tillfällena jag var ute o körde igår; körde 3km åt vardera hållet. Hörde fläkten i värmaren gå och luktade även Diesel.
Ska ut under dagen o undersöka saken närmare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det finns ingen handskakning mellan bilen o värmaren.

Du måste ställa den i läge av och starta bilen, sen i läge på, starta bilen, läge av, starta bilen så är de i sync igen.
Användarvisningsbild
av Doffen
Det skjer om bilen har fått programvareoppdatering.
Er nok å sette Ekstravarmer til PÅ, for så å skru den til AV, da starter den ikke mer ved oppstart av motor
av mortimer
Gjorde som enligt de två sista inlägget i eftermiddags och det verkar ha löst problemet. Bilen var på service i somras så Extravärmaren har ju inte behövts användas på Auto förrän igår p.g.a tempen. Dock underhållkört värmaren par ggr efter servicen.
Var ett tag i förmiddags inne på om det var regenereringen av dieselpartikelfiltret som fick värmaren att aktiveras men var så verkar inte varit fallet.
av Trollet99
Det står i instruktionsboken att man enbart kan välja AV eller PÅ med nyckelläge 1, men menyn finns även när motorn är igång vilket jag har tagit för givet var felskrivet i manualen. Har själv enbart manövrerat detta med motor igång och igår märkte jag att den varnade för att "förkonditionering avbruten pga låg bränslenivå" fast den stod i AV-läge. Detta tyder väl på att värmaren gått ? ( det var 2 grader + vid tillfället? Nån som har koll på detta?
Användarvisningsbild
av apersson850
I min bil kan man bara slå till och från extravärme i nyckelläge I. Har jag väl startat finns inte det valet kvar. Inte heller timerprogrammering.
Däremot kan man i körläge, alltså även med motorn igång, komma åt att starta värmaren på direkten. Så det går att dra igång den manuellt när jag kör. Jag antar att det är bra om man av någon anledning kör med extravärme ställt på Av, men sen ångrar sig under körning, för att man sitter och fryser.

Är det ett antal minusgrader, vilket det sällan är nu, så tar det en 10-15 km innan det blir riktigt varmt i bilen om värmaren inte tillåts hjälpa till.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]