Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har fått ta över en 360 GL från 1987. Det första jag märkte var att vid accelerationer, cirka efter 2500-3000 RPM, så tänds lampan för bromsfel. Släpper jag gasen så slocknar den och börjar jag gasa tänds den igen. Gäller fullgas men då bilen är både oförsäkrad, obesiktigad och avställd har jag inte kört den sen senast då jag upptäckte felet.

Jag har inte så djupgående kunskaper om varken 300-serien eller bromsservon men spontant tänker jag väl någon form av vakuumslang eftersom problemet uppstår vid fullgasaccelerationer. Har dock ingen aning om var jag ska börja kika eller om jag ens är rätt ute. Bilen ska vara vinter-/sladdbil så hade inte tänkt lägga ner pengar än vad som krävs för att hålla den rullande iallafall...

Schmoyoho
av Schmoyoho
Nu när jag ändå gjort en tråd så passar jag på att fråga: hur ser man skillnad på B200F och B200E? B200 är väl bara en mindre B23(0?) så jag antar skillnaden är om jag har mekaniskt eller eletroniskt insprut. Jag har dock ingen aning vad skillnaden på de två är eller vad de innebär eller hur jag ens ser skillnad på de två...
av Rådlös
Schmoyoho: "Jag har dock ingen aning vad skillnaden på de två är eller vad de innebär eller hur jag ens ser skillnad på de två...?"

Bildgoogla på K-Jetronic (B230 E) och på LH 2.2 eller LH 2.4. (B230 F)
K-Jetronic har en stor fyrkantig aluminiumlåda, plenum, högst upp och en "gummiboll" under den.
LH har mer rör och slangar högst upp. Även ett tydligt hjul, ca 8 - 10 cm i diameter. Det ingår i gasreglaget.
Tekniska skillnader och funktioner kan man säkert skriva hela kompendier om, så det överlåter vi till någon annan.
Användarvisningsbild
av erikn
Wizzman skrev:Det är inte så enkelt att bromsvätskenivån är på gränsen till för låg?
Precis vad jag tänkte föreslå. Har råkat ut för det själv, att lampan tänds när man gasar. Bara att fylla på bromsvätska. Men får du göra det ofta måste du leta var det läcker.
av Schmoyoho
Bromsvätskenivån var strax över låg så jag får hålla tummarna att det var så pass enkelt :oops:

Har även googlat på olika insprut och aluminiumlådan på insuget har jag inte. Har som du sa en hel del rör och slangar däremot så jag har väl alltså en B200F med elektroniskt insprut.
av Rådlös
Det var inte lag på katalysator och Lambdasond 1987, men fanns som tillval, om jag har förstått det rätt (?) Har du katalysator och Lambdasond?

Om du loggar in dig på någon reservdelsfirma med registreringsnumret så kan du få fram exakt motorbenämning. Biltema, Mekonomen, Skruvat med flera. Även Bilregistret har samma möjlighet.
av Schmoyoho
Skruvat säger att det är en 344 med B200F. Bilens baklucka samt Volvia säger att det är en 360 GL "KA" (?). Men b200f verkar det ju iallafall vara så det var ju bra att få reda på det.

Jag antar bilen är en årsmodell 1986 eftersom den är tagen i trafik mars 87. Googlade det där med katalysator och jag tror inte det var lagkrav på kat, nej. Det är väl det som var skillnaden på 240 årsmodell 88 mot för 88b om jag inte blandar ihop det...
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det "F" i pappren så är det elektronisk insprutning och katalysator. "E" motorn har bränslerören till topplocket "ett och ett" från något som närmast kan liknas vid strömfördelaren, medans "F" motorn har ett rör till samtliga spridare som sitter i insugningsröret.
Min svärmor hade en -88 360 GL med B200F motorn, den hade Motronic insprutning med en sådan här i stället för LMM (LH2.2)
503bi8.jpg
Luftmängdmätare Motronic
503bi8.jpg (45.11 KiB) Visad 2902 gånger
Mvh
Lennart
av Rådlös
Jag Googlade på Boschnumret som står på luftmängdmätaren. Det hör till en L-Jetronic. Det finns ett system i Bosch artikelnummer. Man kan spåra lite uppgifter i numret om man vet hur det fungerar (Jag gör inte det)
Dessvärre kunde jag inte kopiera några länkar, det var en PDF som dessutom sades vara skyddad. Men pröva, Googla på Bosch 0 280 202 036 Det är viktigt hur man skriver siffrorna.
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]