Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MicroMek
Har nu klippt upp/sönder den stora givaren som satt i bilen: inuti den satt det ett litet 3x3 mm NTC motstånd, utan märkning dock. Då jag ersatte givaren med ett vanligt motstånd på 1,200 ohm, så visar den +20 grader. Ska nu ta och prova att köpa ett nytt NTC motstånd hos ELFA: 60-259-69, som har 1,000 ohm vid +25 grader och testa med det! En lustig sak var att bil-datorn bara vid uppstart verkar att läsa av givaren: Han man öppnat kretsen, för att byta motståndet, så måste man slå av/på tändningen igen för att den skall sampla värdet igen.
av MicroMek
Har nu köpt och monterat nytt NTC motstånd enl ovan: jag gjöt in det i expoxy, så att bara benen stack fram och tryckte ner det i hållaren i bilen och tätade med Butyl-tätmassa. Nu verkar den visa någorlunda rätt: i morse var det ett par minusgrader ute och då visade bilen på +1 grad, men då var även motorvärmare inkopplad och det hade smält snön på motorhuven. Kostnad för NTC motståndet: 10 kr.
:)
av johankjellgren
MicroMek skrev:nej - inte direkt logiskt är det. :lol:
Min yttertempmätare (EXT i Färddatorn) funkar inte nu: den visar bara +50, tar jag bort givaren visar den -40. Jag funderar på om man inte kan laga själva givaren, elektronikprylen, kanske att det bara är ett PT100 Temperaturberoende motstånd i den? Nån som vet?
Körde upp på en snövall så det undre kylarslangfästet började läcka. ( don't ask me why :D )
Nåväl var inne på GDS och skruvade ihop slangklämmorna. Startar bilen och yttertemp är nu -40.
Sitter givaren precis där eller vad hände?
av MicroMek
Givaren sitter på Vänster sida (förarsidan), långt nere, så att den sitter i luftströmmen från undre luftinsläppet. Kolla efter kabeln (rätt så tunn: 2 st ledare) som går ner där och stick ner handen o följ kabeln där emellan så känner du den nog, om det nu inte lossnat. Den syns nog i undre luftinsläppet. Lirka ut givaren ur fästet (vrid).
av umekille
Viktigt på nyare bilar har jag hört är att kylvätskenivån
måste vara okey för att få det fungera till 100.
av johankjellgren
umekille skrev:Viktigt på nyare bilar har jag hört är att kylvätskenivån
okej kanske var det för nu är den igång igen
Användarvisningsbild
av MechaniX
Vad har yttertempmätaren med kylvätskenivån att göra.?
av johankjellgren
MechaniX skrev:
Vad har yttertempmätaren med kylvätskenivån att göra.?
ha ha nu när jag läste det igen låter det helt galet. nåväl. jag fyllde på kylvätska och den fingerade igen ...
av Aintain
Samma problem med ytterpemperaturen, min mätare pendlar något dock men ligger kring +40 vid ca +5... på v50 etc har jag läst om en del erosion i kablaget. men då går det genom dörren vilket jag misstänker att det inte gör på min v40 Fas II -02.

Tänkte jag kanske borde kolla detta först men det kanske inte är lönt? verkar stämma ganska bra med informationen i denna tråd.
Att den inte är helt kortsluten utan fungerar lite är lite mystiskt men det verkar ju stämma-

Vad kostar en ny mätare och var hittar jag en? Alternativet är ju budgetvarianten med nytt motstånd men det är ju en del pill med det också.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]