Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alexas skrev:Ja jag såg det på bilias hemsida :) det va tur jag hittade en ratt med samma uppsättning/funktioner så jag slipper flytta de.
En fundering dock: har du en adaptiv eller vanlig farthållare? För om du har den förstnämnda, så måste du flytta över den tudelade farthållarknappen inkl kabelhärvan till den nya ratten.
mitsu00 skrev:
Alexas skrev:Ja jag såg det på bilias hemsida :) det va tur jag hittade en ratt med samma uppsättning/funktioner så jag slipper flytta de.
En fundering dock: har du en adaptiv eller vanlig farthållare? För om du har den förstnämnda, så måste du flytta över den tudelade farthållarknappen inkl kabelhärvan till den nya ratten.
Jag har den vanliga farthållaren :)
Sådär då va ratten bytt! Enligt Volvos instruktioner så ska det in en spårmejsel som är 5,2 mm bred. Jag lyckades dock inte med det utan fick ta en som är 6,5 mm. Airbagen ploppar inte ut som på videon utan lyfter sig bara ytterst lite, det ser ut som den sitter kvar men gå över till andra sidan och tryck ut den också så kan du ta ut airbagen efter det. Kablarna är väldigt korta så va försiktig när du drar ut den! Koppla loss airbagen. Efter det kopplar du loss den gröna kontakten som går från ratt till rattfäste. Efter det är det bara till att skruva loss ratten :) gällande knapparna på sidan kan jag tyvärr inte skriva något då knapparna satt fast på min redan.

Bild
Bild

Jag följde denna guiden:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202014
Den beskriver steg för steg vad som ska till :)

Och vilken skillnad på ratten!

Viktigt!! Koppla alltid loss batteriet vid jobb med airbag!
Blev ju riktigt bra det där... :)
Är det nån annan som haft problem med gnekande rattcentrum/airbag och vet var man skall smörja. Är det fjädrarna som gnekar eller själva låsningen.
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]