Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Om brottet är av tillräcklig dignitet är volvo tvingade att lämna ut informationen, det finns flera nivåer där, om fängelse finns i straffskalan, om mer än 2 års fängelse kan förväntas... en fortkörning lär inte nå upp till någon av nivåerna men en upprepad rattfylla kan nog och en rattfylla med dödlig utgång är jag ganska säker på skulle räcka för husransakan. Då tömmer dom all info som finns i bilen, dashcam, gps, bilens låtlistor, volvos servrar, mastsökning på 3g-modemet...
Om volvo skulle råka läcka info finns inget som hindrar att detta används i brottsutredning.
av AndS
helgonet1 skrev:
AndS skrev:Tja, de flesta personer har väl idag en mobil som lagrar data och även skickar iväg information som senare kan användas för olika syften. Och det kanske inte är så konstigt att även bilar har det, t.ex. att lagra felkoder är ju ett syfte, dags för service, bränsleförbrukning, etc.
Men frågan måste konkretiseras för att kunna diskutera vad och vem som ska använda lagrad information och till vilket syfte.
Det är precis det jag menar. Som all datainfo så finns en risk att det kommer i fel händer lr att det används på fel sätt.
Ska du undvika det får du avstå från att köpa produkter som har någon form av processor/datorintegrerad komponent :wink:
Det är ju inget man kan påverka utan "bara" acceptera att så är det, det steget i utvecklingen har vi redan passerat att vi kan stoppa den utvecklingen.
Det finns vissa regelverk som PUL, olika sekretesslagar, etc, men reglerar utifrån personifierad information inte produktdata.
Så vill man börja undvika registrering, kasta alla datorer och mobiler, så har ni eliminerat 99% :)
AndS skrev:Det är ju inget man kan påverka utan "bara" acceptera att så är det, det steget i utvecklingen har vi redan passerat att vi kan stoppa den utvecklingen.
-Bara för att man inte kan påverka och måste acceptera något behöver man ju inte gilla det.

-Viss påverkan har ju kunderna också, ibland får ju leverantörerna backa när man gått för långt, tex att man raderar övervakning efter 12 månader

Och som vanligt blir det väl mest vanliga ärliga människor som får ta smällen när det går illa och det läcker ut. Brottslingarna lär ju sig snabbt både i att skydda sig själv med kryptering och anonymisering plus att på samma sätt använda IT i sin brott mot hederliga personer.

Vem minns tex inte när försäkringsbolagen vägrade betala ut ersättning för stulna bilar med Immobilizer. (För en sådan bil gick ju inte att hacka eller stjäla.) Det var ju bombsäkert ..... eller hur.
av AndS
Det bästa är att inte fundera så mycket på saker som man inte kan påverka. Jag försöker vara en motpol till den oro som andra kanske har.
Har haft alltid ställt frågan till bekanta och medarbetare när olika frågeställningar dykt som vi inte kan påverka, "Blir det bättre om vi går och oroar oss för det som vi inte kan påverka eller ska vi försöka släppa det och fokusera på det vi kan påverka?" Risken är att man målar upp olika scenarior, mera eller mindre sannolika, ibland helt osannolika, som inte leder någonstans utan bara skapar mera oro. :wink:
Rätt eller fel, men ett förhållningssätt som har visat sig fungera speciellt bra i arbetslivet med varsel/neddragningar.
Rillee skrev:Det har Volvo bilar gjort länge länge
Vilket år började dom med dessa inspelningar?

Första gången jag hört talas om detta. Låter ju lite små läskigt om det kommer till myndigheter. Då det är väldigt lätt med dessa nya fart regler som knappt någon håller att man råkar hänga med trafikrytmen och köra lite över fartbegränsningen.
av AndS
Andis skrev:

Första gången jag hört talas om detta. Låter ju lite små läskigt om det kommer till myndigheter. Då det är väldigt lätt med dessa nya fart regler som knappt någon håller att man råkar hänga med trafikrytmen och köra lite över fartbegränsningen.
Om du vänder lite på resonemanget att bilen registrerar och lagrar information om olika felindikeringar för att överhuvudtaget kunna felsöka våra bilar. Utifrån att dagens bilar innehåller olika "datorer"/styrsystem och xx antal givare/sensorer så skulle felsökning utan dessa uppgifter bli betydligt svårare och även ta längre tid, även blivit dyrare.
Andis skrev:

Färdskrivarblad har aldrig varit tillräckligt för att fälla någon för fortkörning i Sverige, dom har väll funnits och kontrollerats regelbundet av polis i 50 år?

(Jag har hört för sisådär 20 år sen) att i Tyskland kan man åka dit för fortkörning med färdskrivare som bevis, även om fortkörningen skedde i Sverige: det är extra dumt att köra för fort med buss/lastbil om man är på väg till Tyskland.
Minst sedan 2004. Där står det i en bok jag har. Jag kom just nu på att jag har en från 1994 också. Även då lagrades ju felkoder, men om det stod omnämnt i boken vet jag inte.
apersson850 skrev:Minst sedan 2004. Där står det i en bok jag har. Jag kom just nu på att jag har en från 1994 också. Även då lagrades ju felkoder, men om det stod omnämnt i boken vet jag inte.
Där ser man. Jag trodde bara det var bilar med inbyggd GPS dom skulle skrivit det i boken. Då man med hjälp av GPS och inspelning av aktuell fart verkligen skulle kunna göra en ispelning som i fel händer kan bli jobbig om förraren gjort ett fel i sin körning.

Tackar er i tråden för dessa nya kunskaper.

Ska ta en titt i min från 2004 om något står i den bokenBild

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]