Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tenn
Jag kör en xc60 -12 och irriterar mig på nåt rasslande ljud från dörrarna. Jag misstänker att det är plastclipsen som håller insidan av dörren på plats. Jag har tidigare "fixat" några clips och det blev tyst för stunden, men verkar som ljudet kommit tillbaka igen + på fler dörrar.
Är det någon som bytt ut clipsen eller lyckats åtgärda så det håller sig tyst?
Problemet är som jag förstått det att plastclipsen har dålig passform och kan efter ett tag sitta löst i infästningen. Vid vibrationer börjar de helt enkelt rassla mot plåten i dörren. Borde vara tillverkade av nåt hårt gummi istället för plast eller att hålen i infästningen hade nån form av beläggning så det inte blir plast mot plåt.

Nån som hittat en mer permanent lösning på detta problem?
Användarvisningsbild
av bjornw
Sådana här sitter det på MY14B och framåt. Vet inte om de är bättre men eftersom det är två delar sitter de fast i plåt resp plast bättre.
Jag har ändå satt fast dem i plasten med en bit butyltejp för att få bort ljuden vid sättningar.

Vet inte om de passar i dina plåt-hål.

Bild
av Tenn
bjornw skrev:Sådana här sitter det på MY14B och framåt. Vet inte om de är bättre men eftersom det är två delar sitter de fast i plåt resp plast bättre.
Jag har ändå satt fast dem i plasten med en bit butyltejp för att få bort ljuden vid sättningar.

Vet inte om de passar i dina plåt-hål.

Bild

Den ser väldigt lik ut de som sitter på min MY12. Jag ska testa med butyltejp!
Någon speciell variant av tejpen du körde med? Inte hört talas om den tejpen innan. Finns det flera olika?

Tack för tipset!
av III
Butyltejp är den förra standarden som vindrutor monterades med. Tror vilken glasmästare som helst tillhandahåller det. Jag har tiggt till mig slattar av rullar hos bilglasmästare. Suveränt att fästa saker med som skorrar. Bara dra ut så det blir lagom tjockt. Kleta på och montera. Brukar räcka med en tunn sträng.
av JE Jr
Jag har bäddat in hela min mittkonsoll på S80n med sånt 8) Var knarrfritt ett år, men nu börjar de komma lite om man trycker på fel ställe. Knäpptyst vid normal körning dock.

se till att du får tag i butyltejp utan snöre i mitten om du går till en glasmästare (bra tips! ) är så jobbigt att hanskas med annars...
Användarvisningsbild
av bjornw
Den jag använt är från den lokala bilstereoaffären men det finns hos flera biltillbehörsaffärer typ mekonomen och autoexperten. Ibland kallas den karosseritätningdband eller något sånt.

Det går också med butylmattor från bilstereoaffärer (eller Biltemas). Ska man göra en hel dörrsida kan det vara enklare.
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]