Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1008393
tänkte att ni kunde hjälpa mig, då ni säkert har koll på en klassisk bil 8)

har köpt en begagnad b21 då motorn i min 240 har riktigt dåligt komp (5,5 5,5 5,5 7,5) och ska renoveras

motorn är en b21 från 1982 som enligt säljaren endast rullat 15000mil (och priset var bra) dock hade bilen som motorn suttit i stått på en äng i 10år, vid inspektion så är det lite ärg på ventilkåpan annars verkar resten vara riktigt fint så det känns verkligen som att miltalet stämmer


planerna är följande: nya tänddelar(rotor, rotorlock, tändkablar tändstift), ny olja, nytt oljefilter, ny kamrem, ny vattenpump, nya motorfästen, brytarlöst tändsystem(eller nya brytarspetsar/kondensator i värsta fall)

flytta över min nästan nya bränslepump och förgasare med ny insugspackning/förgasarpackning

är det nånting som jag har glömt? var skulle ni rekomendera att köpa alla delarna? tändstift ska iallafall va NGK, medans jag funderar att köpa resten på biltema. finns det annat ställe som är billigare men ändå bra? skruvat? vparts?

alla tips är välkomna :D
#1008409
Håll koll på alla gummidetaljer, slangar etc. etc. Det åldras även om det sitter stilla. Du nämner inget själv om glykolen, men korrosionsskyddet i glykolen håller bara i två år. Så snåla inte med det i syfte att använda den gamla kylarvätskan. Häll i ny glykol.
Ett brytarlöst tändsystem köper du från närmaste bilskrot. Välj ett som är jämnårigt med den tilltänkta motorn. Nyare system jobbar ju ihop med elektroniken och det har du ingen men dom äldre jobbade helt "fristående". Om det är förkopplingsmotstånd på tändningen i donatorbilen, så se till att du får med både motstånd och tändspolen och naturligtvis fördelaren också.

Här ser du en bild på ett tidigt elektroniskt system. Fanns troligen i D-Jetronic eller möjligen kanske i K-Jetronic (?)

Bild

Bilden är lite förvirrande. Den visar två seriekopplade förkopplingsmotstånd. Det gäller endast V6-motorerna. Men man har bara ritat 4 tändstift!!!??? :shock:

Inkopplingen är vanliga Bosch-nummer. 31 är batteriminus och 15 är anslutning till tändningslåset.
#1008425
jo såklart även ny glykol och dåliga bränsleslangar/kylarslangar :wink: glykolen tappas ju ur när motorn lyftes ur

problemet är att ingen lokal skrot har brytarlöst tändsystem utan bara dom med vevaxelgivare :(
#1008440
Det blir ju lite knepigare och en fråga om årgångar. Jag är inte själv i den ställningen att jag behöver något sådant, men tänker mig att man kunde kolla med SVIS. Svenska Volvoklubbar I Samverkan. Dom säljer begagnade och ibland renoverade delar. Bedriver även själva lite renoveringsverkstad, topplock, växellådor etc. etc. Det är dock en hake med SVIS: Man måste vara medlem i en Volvoklubb för att få handla där. Googla på SVIS, du får träff direkt. Kolla upp deras erbjudande och regler. Dom finns utanför Köping, om du skulle bo i närheten.
#1016518
bara undrar har dessa brytarlösa tändsystem inga vacuumförställning? hittade en skrot som hade 2st lösa fördelare som ser ut att va hallgivare, doch ingen tändbox eller nånting annat som fanns till dom
#1017415
Välj från skroten en fördelare med tänspole, kabelmatta och tändmodul från en B200A/B230A som satt på bilar från
1985-86. Du får en mycket bätre tändkurva med en sådan fördelare och det är hur enkelt som helst att montera dit den.
#1017508
Arne skrev:Välj från skroten en fördelare med tänspole, kabelmatta och tändmodul från en B200A/B230A som satt på bilar från
1985-86. Du får en mycket bätre tändkurva med en sådan fördelare och det är hur enkelt som helst att montera dit den.
finns ingen sånn skrot som jag har lyckats hitta inom 30-40min körning från sölvesborg
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]