Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MorganH
Jag lider absolut inte av extrem perfektionism, men jag har inte köpt dessa märken förut (nissens, skf) och har inte sett liknande, det fick mig nästan att undra om vattenpumpen var använd.

Är lite okunnig kan jag tillägga.
Bilagor
009007.jpg
009007.jpg (163.58 KiB) Visad 393 gånger
009006.jpg
009006.jpg (67.36 KiB) Visad 383 gånger
009005.jpg
009005.jpg (144.5 KiB) Visad 386 gånger
009004.jpg
009004.jpg (139.85 KiB) Visad 385 gånger
009003.jpg
009003.jpg (112.24 KiB) Visad 386 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kylaren har jag sett liknande exemplar av tidigare... Kommer inte ihåg vad slutsatsen blev, men jag tror att den drabbade skickade tillbaka den. Har du kollat så cellerna inte är skadade? Just själva plåten du fotat gör ju inte så mycket, det kan nog t om vara bättre då det tillåter lite flex i kylaren men.... Nja... Jag skulle nog inte vara allt för bekväm med en kapad kylare.

Vattenpumpen ser lite skum ut faktiskt... Är den köpt på samma ställe som kylaren?
Är vattenpumpen till en rödblockare eller?

Jag vet faktiskt inte om jag skulle godta en ny vattenpump som såg ut så där, känns lite som att det är en reklamerad produkt som företaget sedan beslutade att sälja den som ny igen.
av MorganH
Lucif3r skrev:Kylaren har jag sett liknande exemplar av tidigare... Kommer inte ihåg vad slutsatsen blev, men jag tror att den drabbade skickade tillbaka den. Har du kollat så cellerna inte är skadade? Just själva plåten du fotat gör ju inte så mycket, det kan nog t om vara bättre då det tillåter lite flex i kylaren men.... Nja... Jag skulle nog inte vara allt för bekväm med en kapad kylare.

Vattenpumpen ser lite skum ut faktiskt... Är den köpt på samma ställe som kylaren?
Är vattenpumpen till en rödblockare eller?

Jag vet faktiskt inte om jag skulle godta en ny vattenpump som såg ut så där, känns lite som att det är en reklamerad produkt som företaget sedan beslutade att sälja den som ny igen.
Ok, då var jag inte tokig.

Dom är köpt på samma ställe till en rödblockare.

Varför är kylaren ens sågad, har köpt kylare tidigare och aldrig sett det, cellerna under är lite tilltryckta som synes på bilden. Är detta ett märkesproblem eller återförsäljare?

Finns det någon chans att dom återtar produkterna?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Man har ju alltid 30dagars ångersrätt åtmistone. Sen om produkterna är skadade vid leverans(dead on arrival) så ska det gå via garantin och inte ångerrätten.

Ok ja, är det minsta lilla fysisk åverkan på cellpaketet på kylaren så ska du ju inte använda den. Om den inte redan läcker så lär det inte dröja speciellt länge innan den gör det. Det ska ju ändå föreställa en NY kylare, och en ny kylare ska inte ha åverkade celler.
Sågade kylare är ju verkligen inget som är standard, och jag har som sagt bara sett en tidigare kylare med samma 'problem'. Jag tror den kylaren var till 85x70, med tanke på att jag mest hänger i den forumsdelen :P

Vattenpumpen tror jag iaf är en reklamerad produkt. Kan dock inte minnas att min vattenpump hade den där förhöjda cylindern i mitten... Var iofs över 5år sedan jag böt pump på min förra rödblockare(B230FB), så möjligt att jag minns helt åt h-e :P Kan kika om jag har någon gammal bild kvar på den i arkivet, tveksamt dock.. edit: Nope, hade bara bild på gamla pumpen monterad med remhjul och fläkt, ingen bild på pumpen lös...
av MorganH
Lucif3r skrev:Man har ju alltid 30dagars ångersrätt åtmistone. Sen om produkterna är skadade vid leverans(dead on arrival) så ska det gå via garantin och inte ångerrätten.

Ok ja, är det minsta lilla fysisk åverkan på cellpaketet på kylaren så ska du ju inte använda den. Om den inte redan läcker så lär det inte dröja speciellt länge innan den gör det. Det ska ju ändå föreställa en NY kylare, och en ny kylare ska inte ha åverkade celler.
Sågade kylare är ju verkligen inget som är standard, och jag har som sagt bara sett en tidigare kylare med samma 'problem'. Jag tror den kylaren var till 85x70, med tanke på att jag mest hänger i den forumsdelen :P

Vattenpumpen tror jag iaf är en reklamerad produkt. Kan dock inte minnas att min vattenpump hade den där förhöjda cylindern i mitten... Var iofs över 5år sedan jag böt pump på min förra rödblockare(B230FB), så möjligt att jag minns helt åt h-e :P Kan kika om jag har någon gammal bild kvar på den i arkivet, tveksamt dock.. edit: Nope, hade bara bild på gamla pumpen monterad med remhjul och fläkt, ingen bild på pumpen lös...
Cylindern i mitten är ju ok, det är till remskivan (B23, B230). Det jag reagerade på var fläckarna och sandpappersmärkena runt om som jag aldrig sett tidigare på en fabriksny pump.
Lämna igen grejorna det där ska inte godtas. Köpte en kylare till min förra bil audi 80 inte var den avsågad sådär samma märke med det var 2012.
Känner igen kylar bilden från nått annat tillfälle här på forat.
Kylaren är det bara att reklamera, något har gått fel med den. Sådär ska det inte se ut.

Vad gäller vattenpumpen så är det en smaksak säger jag. Sådär ser de flesta nya delar ut idag. :roll:
Välanvända och slitna gjutformar förmodligen, och kanske regnade det den dagen då leveransen av järndetaljer anlände med häst och öppen vagn till den stora vattenpumpsfabriken på andra sidan jorden? Sen fick någon stackare där en bit smärgelduk i näven...

Pumpen får säkert jobbet gjort, men kanske ingen detalj man vill stoppa dit på en nyrenoverad och fin motor.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]