Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Kommer upp meddelande "fyll på 0.5 L olja" när den visat låg ett tag. Min har börjat ta mer olja nu, innan räckte det med 0.5 L på 2000 mil, nu får jag fylla på efter ca 700 mil.
av Daniel73
Nordan skrev:Kommer upp meddelande "fyll på 0.5 L olja" när den visat låg ett tag. Min har börjat ta mer olja nu, innan räckte det med 0.5 L på 2000 mil, nu får jag fylla på efter ca 700 mil.
Jag är nog lite bortskämd från min Ford Mondeo.

Köpte en liter olja i januari 2009 för att toppa upp med vid behov.

6 år senare och 12000 mil så var jag nere på halva flaskan.
av Daniel73
III skrev:Om det är någon tröst finns det tydligen en åtgärd på just oljenivågivaren på VEA om det är en sådan du har. . Min byttes på service utan att den uppvisade något konstigt. Jag har ett tidigt ex., vet ej vilka årsmodeller eller om det gäller alla.
Min är ju byggd i våras så den borde ju inte omfattas av något känt fel.

Men då den visar jättelågt och sedan högt bara för att visa låg igen så är något uppenbart trasigt.
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
keroan skrev:
Volvovovvevilla skrev:Jag letade ett tag efter oljestickan :o
Det gjorde inte jag. Jag läste manualen :-)
Du har inte öppnat motorhuven alltså :)

Första bilen jag äger utan oljesticka, vad är poängen frågar man sig.
Undvika att ägare fyller på för mycket?
Användarvisningsbild
av keroan
Volvovovvevilla skrev:
keroan skrev:
Volvovovvevilla skrev:Jag letade ett tag efter oljestickan :o
Det gjorde inte jag. Jag läste manualen :-)
Du har inte öppnat motorhuven alltså :)

Första bilen jag äger utan oljesticka, vad är poängen frågar man sig.
Undvika att ägare fyller på för mycket?
Jag fick vänta ungefär 2 månader på min bil och under tiden så roade jag mig med att läsa manualen.
Men jag hade uppskattat en hederlig oljesticka istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil har båda sorters mätning, elektronisk och oljesticka. Oljestickan kräver dock viss akrobatik att komma åt. Antar att den är tänkt för tillverkningen, inte för ägaren. Men min elektriska mätning har fungerat bra.
Användarvisningsbild
av helgonet1
apersson850 skrev:Min bil har båda sorters mätning, elektronisk och oljesticka. Oljestickan kräver dock viss akrobatik att komma åt. Antar att den är tänkt för tillverkningen, inte för ägaren. Men min elektriska mätning har fungerat bra.
Vill inte hälla bensin på elden men många här säger att "nuvarande bränslförbrukningen" (den som visar i displayen hur mycket bränsle som bilen förbrukar vid x antal mil) lr vad det nu heter visar fel och den är väl elektronisk precis som oljebevakningen på de nyare volvos. Vad är det som säger att dessa visar rätt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Att mätprincipen är annorlunda. Färddatorn gissar hur mycket diesel som sprutats in under den tid insprutarna varit öppna, baserat på hur mycket det är med något kalibreringsbränsle.
Oljenivån mäts rimligen med någon därtill avsedd nivågivare, som inte ska behöva gissa i vanliga fall.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]