Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danielen
Hej hej, har en 744 från 1988 som har lite problem! Det är modellen med hallgivare och mekaniskt insprut. Jag får ingen gnista, provat att byta tändspole, gjort ren fördelaren osv.. Min fråga är nu vad gör hallgivaren och till vad skickar den signaler?
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Hallgivaren ser väl i vilken position motorn är i och skickar impulser till tänddatorn/styrenheten när den skall tända så det blir rätt timing på gnistan. Vet inte hur utförandet skiljer sig mellan 240/740 och olika B230. Någon Volvo veteran kan nog svara mer utförligt.
av Rådlös
Det finns mer allkunniga Volvoveteraner än jag, men "jag kör mitt race". 240 har alltid fördelaren i blocket. 740 och 940 har fördelaren på kamaxeln. Det skulle aldrig få plats i en 240.

Skillnaden är viktig om man skall byta motor mellan modellerna. Mellanaxeln i 740 har inget drev till fördelaren. Samma sak om det skall motsvara en LH 2.4. Då måste man ha ett svänghjul och vevaxelgivare.

Här kan du se en bild som beskriver detta med vevaxelgivaren och du förstår funktionen bättre när du ser bilden. Den gör alltså samma jobb som en Hallgivare i fördelaren, men med lite annan teknik. I texten står det: Vevaxelpositionsgivare. Skrolla ner en bit.
http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]