Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Älskar teknik, framstegen, utvecklingen och användningen av tekniken MEN...

Åter igen kalla det för hjälpmedel och inte autopilot och självparkerande och allt vad dessa hjälpmedel kallas.
Kan inte folk lära sig blinka eller se till att dom har ljus på bilen om natten (skall ju vara automatiskt) så tror jag inte att vi skall lura folk att tro att dom kan dra en filt över sig och när dom vaknar är dom på jobbet.
Vi vet vart detta kommer leda. Passiviserande bakom ratten och när olyckan sker och en fyraåring är död så är det inte förarens fel.
Teknik är bra och detta är rikitigt bra men det är bara ett hjälpmedel.
Köra bil inte åka bil.
Användarvisningsbild
av EjS
joel80 skrev:Nej dom skriver highways... det innefattar även landsväg.. (eller egentligen alla "huvudvägar", hur små dom än må vara) Skulle dom bara menat motorväg hade det stått freeways.
Jag har just åkt 4500 km på "secondary highways" i en 30 foot RV.

Det var inte altid roligt!
Användarvisningsbild
av EjS
PTV skrev:
volvo244gle skrev:Systemen som sitter i självkörande bilar idag är inget annat än glorifierade farthållare, och jag tror ärligt talat inte att de någonsin kommer bli mer än ett hjälpmedel - precis som autopiloten i ett flygplan.
En helt självkörande bil där du kan åka med som passagerare kommer kräva en dator som kan tänka, resonera och fatta beslut baserat på moral och andra komplexa frågor.

En människa kanske resonerar som så att det är ok förvandla en ekorre eller hare till fågelmat, hellre än att riskera skador på bilen i en undanmanöver som räddar djuret.
Men om haren är en hund eller katt så kanske du är beredd att riskera mer. Du vet genom din livserfarenhet att hunden/katten troligtvis har en ägare som kommer bli ledsen om djuret körs ihjäl. Denne kanske t.o.m. betalar självrisken på din bil för att du räddade deras husdjur med din undanmanöver.
Vem vet? Om inte annat så kommer ditt samvete kännas bättre oavsett utgången om du ändå gjort vad du kunnat.

Hur kommer systemet i den självkörande bilen resonera när sensorerna plötsligt uppfattar ett djur framför bilen? Bromsa givetvis, dessutom mycket snabbare och effektivare än en mänsklig förare, men sen då?

Mycket av detta går säkert att lösa med programvara, men i princip så kommer det krävas ett system som är vid medvetande om du inte själv ska behöva sitta på helspänn precis som en trafikskolelärare alltid redo att alltid gripa in.
Sen får man givetvis hoppas att bilen inte drabbas av självmordstankar, protesterar mot att köra den tråkiga vägen till ditt jobb varje dag eller blir svartsjuk när du går i bilbytartankar. :wink:
Det här påminner mig om motorcyklar när folk oftast var vana vid oljeläckande samt vibrerande engelska twinnar i slutet på sextiotalet när Honda CB 750 släpptes ca 1968.Publiken på mässan suckade djupt och förföriskt och olycksfåglarna kraxade om att en sådan mc kommer aldig att hålla ihop med en radfyra och överliggande kamaxlar för den är bara gjord för racekörning på bana.Idag är dessa radfyror i motorcyklar den mest tillverkade motorn alla kategorier och visst höll den ihop helt utmärkt även för vardagskörning så du lär säkerligen få tänka om ganska snart angående kommande teknik i dataåldern.

Bakåtsträvare har det alltid funnits i alla ämneskategorier men de har trots detta ändå aldrig lyckats stoppa utvecklingen vilket ju som tur var är bra så länge den leder till något positivt för mänskligheten.Däremot så sitter många av dessa bakåtsträvande individerna just idag i moderna bilar full med datorer som de redan flera årtionden tidigare bojkottat.IRONI är bara förnamnet. :D
Jag var en av dom första som köpte CADS från Volvo (xc60 chassis nummer 6000) och jag älskar teknik så mycket att jag även jobbar med det.

Men det finns väl också i Sverige ett par IT projekt som har kört i skogen för att man har igångkört skiten innan det var faktisk var färdigutvecklad.

När det rör sig om människoliv ska man inte göra verkligheten till sitt eget lilla lab. Det är ju präcis därför att de stora bilföretag jobbar seriöst och långsiktig i frågan tex ihop med vägmyndigheter osv. Det är ju inte för att de är sämre än Tesla - tvärtom - de tar ansvar och har samtidig fattat vad det betyder för varumärket att slänga ut livsfarlig mjukvaru.

Det är bara att avakta att jänkarne goes to court.
av PTV
Tesla förare räddad från kollision av autopilot. :D

[youtube]9X-5fKzmy38[/youtube]
Användarvisningsbild
av EjS
PTV skrev:Tesla förare räddad från kollision av autopilot. :D

[youtube]9X-5fKzmy38[/youtube]
Det är väl också lätt att minimera "missed alarm" när man inte bryr sig om "false alarm". Alla som jobbar med sensor och sensor fusion vet att man måste kompromissa på nått sätt. Tror inte Tesla har tänkt hemsk mycket på det.
av volvo244gle
Ett intressant inlägg i debatten, och lite av det jag var inne på förut: http://www.va.se/nyheter/2015/10/29/sja ... --men-hur/

Jag vidhåller fortfarande att det här kommer bli mycket svårt att lösa! Och när datorerna blivit tillräckligt "smarta" för att kunna ta avvägda beslut så är kanske frågan vad de kommer tycka om oss människor i allmänhet och ja... Resten vet vi ju. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Skynet_%28Terminator%29

En lösning på problemet kanske vore att bygga speciella vägar åt de självkörande bilarna. Gärna upphöjda sådana för att minska risken för att vilt, människor eller andra fordon befinner sig där.
Jämför med tågen som (vanligtvis) är ensamma på rälsen. De styrs av en trafikledning som fattar alla beslut och ser till att de aldrig kan krocka, och så att trafiken flyter på samt stoppas/leds om vid olyckor.
Nu är ju som bekant inte SJ någon världsmästare på det här, men i teorin så vore det ett klockrent system även för bilar.

Samtidigt så kan ett tåg varken stanna i tid eller väja om något/någon kommer i vägen. Fordon på räls har helt enkelt tagit bort alla möjligheter till etiska dilemman, och det är kanske dit vi måste när det gäller förarlösa fordon också.
Användarvisningsbild
av EjS
volvo244gle skrev:Ett intressant inlägg i debatten, och lite av det jag var inne på förut: http://www.va.se/nyheter/2015/10/29/sja ... --men-hur/

Jag vidhåller fortfarande att det här kommer bli mycket svårt att lösa! Och när datorerna blivit tillräckligt "smarta" för att kunna ta avvägda beslut så är kanske frågan vad de kommer tycka om oss människor i allmänhet och ja... Resten vet vi ju. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Skynet_%28Terminator%29

En lösning på problemet kanske vore att bygga speciella vägar åt de självkörande bilarna. Gärna upphöjda sådana för att minska risken för att vilt, människor eller andra fordon befinner sig där.
Jämför med tågen som (vanligtvis) är ensamma på rälsen. De styrs av en trafikledning som fattar alla beslut och ser till att de aldrig kan krocka, och så att trafiken flyter på samt stoppas/leds om vid olyckor.
Nu är ju som bekant inte SJ någon världsmästare på det här, men i teorin så vore det ett klockrent system även för bilar.

Samtidigt så kan ett tåg varken stanna i tid eller väja om något/någon kommer i vägen. Fordon på räls har helt enkelt tagit bort alla möjligheter till etiska dilemman, och det är kanske dit vi måste när det gäller förarlösa fordon också.
Självkörande bilar ska nog komma snart. Vi kan väl ta nån gyllene mellanväg mellan Terminator och Tesla ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Du missar videon där nån satt sig i baksätet...
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]