Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Har nyligen skaffat en S80 2,5T Summum -07 med ca 10.000 mil på mätaren. Bilen funkar bra överlag men jag är förvånad över fjädringskomforten, upplever den som "studsig" och struttig när man kör över hårdare smågupp eller dåliga kullerstensgator. Inga klonk eller missljud, bara en känsla av orolighet och instabilitet. Riktigt uselt känns det när man kör tex över en skarp asfaltkant vid vägarbeten, nästan så man tror hjulen ska trilla av...

Inte helt klar över om det är bekymmer i framvagn eller bak, men känslan är att det är i bakvagnen mesta av problemet kan ligga. Testat dämparna med den traditionella gungmetoden, påvisar ingenting konstigt alls (men vet ju också att det inte är en särskilt bra metod).

Jag kan inte tänka mig att det ska vara så här. Min andra bil (bmw e39 523 -97 med 20 k mil) suger upp sådana här ojämnheter helt oproblematiskt och har överlägsen fjädringskomfort, detta med standardfjädring precis som på min S80.

Någon som har idéer om var man ska börja felsöka? Besiktningsprotokollet från ett halvår sedan var utan anmärkning så inga ledtrådar där. Har googlat och sökt bla på detta forumet men inte kunnat hitta riktigt det jag behöver veta.
av PTV
Välkommen till forumet.Har första generationens Volvo S80 och det jag kan säga om fjädringen på dessa bilar är att jag upplevt den som långt sämre än på tidigare Volvo bilar.I låg fart uppför den sig som något man tillverkat på lägsta möjliga budget i Asien men när bilen väl rullar i normal landsvägsfart så är fjädringen däremot mycket bra.Trodde också att något var fel eller utslitet men enligt bilprovningen så var alla fjädringskomponenter fullt godkända.
Tack för svaret och välkomnandet PTV! Ja det är inte min första volvo detta, haft 144, 244 som inte var några underverk av komfort men... kan inte påminna mig om att de betett sig så här struttigt. Låter alarmerande med dina erfarenheter av S80, precis som du säger så skärper den till sig i högre farter och känns stabilare men oron och studsigheten finns även i motorvägsfart om det guppar till litet. Litet svårt att beskriva men det känns som att ekipaget liksom släpas fram av framhjulsdrivningen och bakvagnen skumpar efter... där det är ojämnt underlag.

Dessutom drar det i sidled i ratten på spårig väg i lågfart det glömde jag säga, kanske en viktig ledtråd. Ska testa och göra en riktig fyrhjulinställning till att börja med, killarna jag anlitat tidigare här i Växjö (Dohini) är verkligen superproffs och ser saker som besiktningen missar eller struntar i. Eller kanske stötdämparna är slut trots allt, ett enkelt gungningstest berättar inte hela sanningen.

När till och med min gamle Saab 9000 från -92 (40.000 mil) har överlägsen chassiavstämning på motsvarande underlag så måste något vara rejält knas tycker jag... för att inte tala om min gamle bimmer som tar guppen utan att man märker det i stort sett.
lösningen är att byta dämpare.
Tyvärr så håller jag med tidigare skrivna inlägg.
Mina dämpare Four-C byttes byttes i mitt ägande vid 8 300 mil. S80 -05;a
Ingen skillnad mer än att de nya inte är oljiga på utsidan.
Samma studs och hopp i sidled vid ojämn väg.
Har inte upplevt detta på tidigare Volvobilar jag ägt (ca 10 st) och ett tiotal övriga bilar.
Underbar som landsvägsbil så som många har skrivet i olika inlägg.
En av bilarna som vi har kvar, Volvo 940 med 34 000 mil beter sig bättre vid samma underlag i mitt tycke.

Lennart
Leopold skrev:
milktrucker skrev:lösningen är att byta dämpare.
Till vad i så fall? Att dämparna skulle vara sopslut efter bara 10k mil på en standardvagn är inget jag varit med om förut.
Jag är inte så hemma på Y20's framvagn, den är ju dessutom uppdelad i olika framvagnar beroende på användningsområde.
Men på föregångaren P2-serien så var det samma länkarmar osv, men olika fjädrar och olika dämpare beroende på användingsområde.
begravningsbil, bepansrad och ambulans har en fjäder. Standardbilen en och polisbilarna ytterligare en.
På din Y20 så är det olika länkarmar som gör att man inte kan byte mellan olika dämpare och inte heller mellan olika fjädrar, så det är troligt att du bara får nöja dig med en mjuk standarddämpare. Om du vill ha en mjukare gång över ojämnheter och fastare uppförande så är det polisdämparen du ska ha, fast då måste du också byta länkarm.
JE Jr skrev:Det är senaste generationens S80 du har va? Isåfall bör nog tråden flyttas till rätt forumsdel för bättre svar.

Bussningarna i länkarmarna bak på dessa brukar rosta så gummivulkningen släpper, och då blir den väldigt instabil. Kolla om det har skett.

MVH
Tack, ska kolla det!

Jag är ny på S80 och hade ingen koll på de olika generationerna, vore snällt om någon kunde flytta tråden dit den hör hemma.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]