Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
image.jpeg
image.jpeg (1.57 MiB) Visad 762 gånger
Hur tillförlitlig är den elektroniska oljenivågivaren?

Jag kollade oljan igår ca 10 min efter att jag stängde av bilen
Då visade den att det var "låg" och stapeln var inte synlig.
Idag när jag skulle kolla igen var den fortfarande låg efter 12 timmar med avstängd motor.

Jag åkte till mekonomen för att köpa olja men där var stängt.
Jag satt och googlade i 10 min på alt butiker och kollade oljan igen.
Nu visar den "normal" och anger nivån till exakt under max.

Jag startade motorn och lät den gå någon minut på tomgång och lät den vara av i 5min. Nu visar den låg igen.
Efter att ha väntat ytterligare 2 min visar den normal...

Naturligtvis är det helg så volvo inte finns tillgängligt.

Finns det andra sätt att säkerställa nivån?

Inget felmeddelande under färd.
av Daniel73
image.jpeg
image.jpeg (1.4 MiB) Visad 738 gånger
av AndS
Hur tillförlitlig mätaren är hoppar jag över.
Däremot om vi tar en generell dialog kring varning för oljenivå så säg att man får i 5L i tom motor och när man i vår får varning kan man slå i 3 dl och hamna på en bra nivå. Sedan rullar det i 1000 mil innan den vill ha 3 dl igen.
Så man kan ta det lugnt och handla olja när man får tillfälle, jag har ibland kört med låg nivå i 2-3 veckor om den ändå ska servas. Men självklart ska man kolla så inget onormalt hänt som gör att oljan försvinner.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av Daniel73
Någon som vet om man får felmeddelande vid färd om något är tokfel?

Nu ska jag inte köra mer än till och från jobbet en gång innan måndag då jag kan konsultera volvo men lite orolig blir man ju...
av Daniel73
och nu visar den fullt igen...

Det känns som om det får bli en garantiåtgärd på det där.

Nu saknar jag en riktig oljesticka...
av Jonnybcool
Om du ändå ska lämna in den kan du ju be dem kolla så den inte läcker olja som min D4 Vea gör.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Daniel73 skrev:och nu visar den fullt igen...

Det känns som om det får bli en garantiåtgärd på det där.

Nu saknar jag en riktig oljesticka...
Det förstår jag verkligen, hur i hela friden man kan ta bort en riktig oljesticka. Skulle aldrig lita på en elektronisk sådan.
av Daniel73
Jonnybcool skrev:Om du ändå ska lämna in den kan du ju be dem kolla så den inte läcker olja som min D4 Vea gör.
Är det låg oljenivå så får dom ju tala om var oljan tar vägen.

Batteriet var dock nere på 50% , laddar i 12 tim och ser om det fungerar bättre sedan.
Annars blir det reklamation
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Visst finns det en oljesticka men den är svår att komma åt.

Den sitter fram på motorn långt ner. Det är tydligen inte meningen att man ska använda den själv. Istället har motorn elektronisk övervakning som varnar vid för låg nivå...
av III
Om det är någon tröst finns det tydligen en åtgärd på just oljenivågivaren på VEA om det är en sådan du har. . Min byttes på service utan att den uppvisade något konstigt. Jag har ett tidigt ex., vet ej vilka årsmodeller eller om det gäller alla.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]