Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Min bil larmar i alla fall för om oljenivån är för låg under körning. Det råkade dottern ut för när den var ny. Oljetörsten var rätt stor de första milen.
Hittade nedanstående i instruktionsboken till mig nya V40CC som jag väntar på...
Vissa motorvarianter har inte system för att varna för oljetrycksbortfall. I bilar med dessa varianter används inte symbolen för lågt oljetryck. Varning för låg oljenivå sker då via displaytext.
Det verkar ju ändå som att det finns antingen nivå eller tryckmätare... Eller båda. Jag tolkar det ju inte som att man kan sakna båda dessa.
Användarvisningsbild
av MartinS
Absolut, men saknas olja borde det varken finnas tryck eller nivå...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Min bil larmar i alla fall för om oljenivån är för låg under körning. Det råkade dottern ut för när den var ny. Oljetörsten var rätt stor de första milen.
Det är väl så att Oljenivåavläsningen medelvärdesbildar över en längre tid för att inte ge momentana värden. Tappar du ur all olja vid oljebytet och kör iväg hinner du köra en rejäl bit innan det varnar.

Eller har jag missuppfattat det?

2 * 2 min borde inte vara något problem utan last på tomgång. Och om verkstaden hävdar att motorn inte skadats så borde det ju inte vara minsta problem för dem att ge förlängd garanti.

Vägrar de att ge extra garanti så är det väl för att de inte vågar, då får du ställa dem mot väggen och kräva motorbyte.
Användarvisningsbild
av MartinS
Såhär står det i en manual...

Systemet kan inte direkt känna av förändringar
då olja fylls på eller tappas av. Bilen
måste ha körts ca 30 km och stått stilla 5
minuter med avstängd motor och på plan
mark innan visning av oljenivån blir korrekt.
Användarvisningsbild
av sthlm
Detta skulle ju kunna förklara en sak som hänt två bekanta senaste året.
Dom har varit inne på service och kört därifrån men efter ett bra tag eller nästa gång dom startar så tänds oljevarningen.
Vet att ena gången stod det fyll på 0,6l olja (eller liknande). Där tömde dom ur och återfyllde oljan för att få rätt nivå.
Men båda gångerna har det hetat att dom "glömt nollställa" på verkstaden.
Skulle det kunna vara så att det helt enkelt inte fyllts på olja efter man tappat av den gamla?
Användarvisningsbild
av apersson850
Fyllts på har det nog gjort, annars hade varningen kommit tidigare. Men det kan ju ha fyllts i minsta laget. På Volvo är de livrädda för att fylla för mycket, efter de incidenter där dieselmotorer har börjat trycka upp smörjoljan i insuget och sen varva ihjäl sig när de kört på smörjoljan istället för på diesel.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]