Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Så ny sitter det en bättre begagnad LMM i bilen såg på den gamla att dom hade bytt bara själva sensorn/givaren löst dom hade inte bytt hela enheten, såg det genom att skruven var silverfärgade torx på den gamla och den andra begagnade hade svarta torx med en liten pinne i mitten av varje skruv. Så nu är det bara att vänta och se ifall felet återkommer eller inte.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tog även en bild på hur varvtal och luftmassa följde varandra detta är på den gamla som satt i bilen. Det blåa är varvtal och det gröna är luftmassa.
Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Liten uppdatering då:

Motorlampan tände sig igår igen :x :x :cry: Vet inte riktigt nu hur jag ska göra eller felsöka vidare på har 2 misstänkta saker men vet inte om det spelar någon roll. Dom är tändstiften och magnetventilen.
Jag var ute och ohm mätte magnetventilen och den visade 30ohm och enligt vida skulle den vara 17ohm +-1.
Besiktade bilen igår och fick nedslag på avgasvärdena CO 0,5 (0,5) CO 2500 0,8 (0,3) HC 91 (100) Lambda 0,98 (0,96-1,04) (gränsvärdena inom parantes)

Sakerna som jag bytt/kollat är:
LMM
Båda lambdasonderna
Insuget är tätt inget läckage
Avgassystemet är också tätt inget läckage
Bränsletrycket är ok
Vevhusventilationen fungerar
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp var det sist jag kollade men ska kika till veckan igen. Fick även tag i en magnetventil som jag ska testa att byta.
av TobbeViktor
Var var det du hade läckan nånstans? Antar att du har röktestat hela systemet igen efter det?
När dyker felkoden upp? Vid tomgång eller när du trycker på?
Min läcka som jag hade, dök bara upp vid hårdare gaspådrag pga att det var en spricka som vidgades när laddtrycket ökade.

Reagerade lite på det du skrev när du ryckte ur LMM.
När jag testade det på min när jag letade fel, så bluddrade bilen till, stendog och gav fel på ETM.

Gasspjället är inte bytt eller?
Turbotrycket är jämnt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den sista läckan jag åtgärda var precis i början av turbon där slangen från luftfilterburken går in till turbon (friskluftslangen) tog lite silikon som tål värme och kletade runt där och drog fast slangen ordentligt med slangklämman och det vart tätt där sen. Sen i våras när jag började felsöka så läckte det nästan precis överallt det läckte ifrån där givarna för laddtryck och insugstempen sitter det läckte lite från gasspjället (runt tryckröret) men allt är nu åtgärdat.
Felkoden dyker upp när man ligger på jämn gas eller lite gas oftast runt 2000 rpm.

Hände typ samma sak när jag grejade med LMM fast som sagt bilen tvär sjönk i varv när jag drog ur den för att sedan gå normalt igen på tomgång. Fick också felkod på gasspjället när jag drog ur LMM.

Vet inte när gasspjället är bytt men nytt ser det ut att vara och föregående ägare sa att han hade bytt det vilket det ser ut att vara för spjället är väldigt rent. Dock är det den med vit lapp som det står made by magneti marelli och rebuilt by actronics

Har ingen laddtrycks mätare men tycker ibland att bilen drar iväg väldigt bra för att ibland knappt hända något när man trycker på. Kanske ska införskaffa mig en laddtrycks mätare.
av Fritzell
Jag hade en Chevrolet TrailBlazer för en tid sedan som löste ut felkod på kamaxelgivaren. Felkoden försvann när det läckande avgasgrenröret åtgärdades.
Nu hjälper detta dig kanske ingenting men ibland kan ju felet ligga i något totalt ologiskt och helt annat än man tänker sig...
av SubMarine
Fortfarande högt värde på "lambdareglering långsam nedre dellast"? Var 1.14 på sidan två i tråden. Borde ju minskat i och med att du fixade luftläckaget. Helt säker på att det inte läcker från grenrör eller avgassystem?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Kanske ska införskaffa mig en laddtrycks mätare.

En laddtrycksmätare är faktiskt riktigt behändigt att ha, inte bara för "oooh titta på mitt höga laddtryck!!"-skryt.
Jag har faktiskt märkt att även min bil ibland känns slö, eller "inte lika pigg" som den brukar vara. Vetetusan vad det kan bero på, turbon har alltid laddat på som den ska iaf - vilket jag vet tack vare turbo-mätaren :P . Det är så oregelbundet också så det är tämligen hopplöst att felsöka det utan att logga kördatan live. :roll:
Dig är det ju lite enklare för som kan köra VIDA, vilket mitt gamla skrälle inte kan :P

Sen måste man ju heller inte montera den mitt framför nyllet, utan man kan ju t ex montera den som jag gjorde - under stereon(eller ovanför, vilket var tanken tills jag fick hjärnsläpp och bygge den uppochner :roll: ).
Då är den ur vägen och inte distraherande, men sitter lagom för att bara slänga ett öga på den. :)

Så, ja, en laddtryckmätare tycker jag absolut du ska skaffa :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]