Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fast om du får en felkod från sirenen (UEM-0004 t.ex) så innebär det kommunikationsfel, det finns typ 2 felkoder att få.. den andra är konfigurationsfel. Troligen handlar det om 0004-koden du fått och det innebär att båda sirenerna var defekta trots att du bestämt vet.

UEM-0004

Om övre elektronikstyrenhet (UEM) inte får svar från sirénen vid upprepad förfrågan tolkar styrenheten detta som ett kommunikationsfel och felkoden sätts. Felkoden är detekterbar 40 sekunder efter det att styrenheten har initierats.

Felorsak
- Avbrott på UEM_K3 (seriell kabel mellan övre elektronikstyrenhet (UEM), sirén och taklucka).
- UEM_K3 kortsluten till jord.
- UEM_K3 kortsluten till spänning.
- Defekt sirén.

T.ex Wissel kör XC90 03-04 utan varesig batteri eller felkod.
av *pettson*
Jo men självklart är det fel på bägge larmsirenerna.. lite som att vinna på triss?
Den första, dvs den jag plockade ur min bil, sitter i en V70 idag.. inte ett problem... demonterat batteri. Funkar utmärkt..
Den andra funktionstestade jag en hel vecka fram och tillbaka innan jag demonterade den, jag jobbade extra på demonteringen då. Inga som helst fel..
Den sitter också i en v70 idag, även den med batteriet demonterat vid min testlusta och i min xc90 sitter en ny siren med batteri och allt fungerar som tänkt, men tackar som frågar.
enklastse förklaringen är att:
Tackluckan går via UEM, upper electronic modul som är backspegeln, där sitter mottagare för fjärren bland annat
och elekroniken för larmet, på nåt sätt är dessa kopplade så att när larmet slås ut så slutar tackluckan fungera

Varför, det är lite svårare att förklara, johnnype har kanske en vettig ide
nån på volvo hade tråkigt en fredag innan han/hon skulle hem, vem vet
Ett litet tillrättaläggande.

I trådarna om dessa NiMH-batterier nämns ofta att det är en syra som angriper kretkortet. Detta är fel. Hydridjonen (H-) är stark basisk till sin karaktär.

Om man vill försöka att rädda kretskortet kan man göra rent med en svag syra, t.ex. urspädd ättikssyra, men rent kommunalkvatten funkar också, även om detta också är svagt basiskt med pH 7,5 - 9.
dissonans skrev:Även min taklucka (v70 '05) lade av när sirenen var kass. Ny siren och allt funkade igen. Men varför hänger de ihop? :)
Även jag har hört detta med takluckan inte fungerar när batteriet är trasigt i sirenen. Men kanske bara blir detta fel på bilar med taklucka
För att hoppa på den här tråden ska jag fråga om det går att bygla siren tillfälligt på något vis om man köper en på skroten.? Vilka stift såfall ? Så man hör att den fungerar menar jag så man inte köper grisen i säcken. För även om den nu skulle låta är väl ett batteribyte att rekommendera?
du får såga upp den och inspektera optiskt för att veta.

den kommunicerar över en LIN-bus (Som delas med takluckan, vilket förklarar att den strular när sirenen kollapsat) så du kan bara testa i en bil genom att aktivera larmet eller med VIDAs diagnosfunktioner.
Aha! Ja då blir det ju lite svårt på skroten. En del skrotar monterar ju bort delarna så då är ju larmet säkert kollat. Men den skroten jag skulle till får man plocka själv och då är ju bilbatteriet borta så då är det av förklarliga skäl svårt att testa larmsirenen.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]