Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

På biltema hittar jag blanka fzb 8.8 och rosfria. På andra butiker hittar jag mörk metall med gradering 12.9...vilka kan jag använda till ovanstående? Kan insatshålen bli förstörda om skruven har för hög gradering? När jag tog bort dom gamla till dragkroken blev nästan alla renstrippade men hålen klarade sig.
det är därför man använder skruv med tillräckligt låg hållfasthet för att gängorna på ett eller annat ställe ska klara sig
men tillräckligt hög hållfasthet så inte skruvarna går av

om du använder skruv med för hög hållfasthet så kommer du rensa gängorna i muttern/gängade plattan eller vad du fäster
skruven i, rosfritt är bra men den är en ganska spröd skruv så den går av lätt, så den får du inte dra hårt.
8.8 är den vanligaste skruven man använder i de flesta applikationer. 10.9 är en gradering mellan när man behöver
skruvens styrka men inte vill ha 12.9 som går av lätt eftersom den är så pass härdad. 10.9 används ofta i säkerhetsklassade
applikationer, den använder jag i mina maskiner där det anses vara nödvändigt enligt ISO standard.

köper du original skruv så blir det rätt men köper du inte original så rekommenderar jag 8.8 FZB
risk för skjuvning finns och då skulle jag inte använda rostfritt
ThunderAce skrev:det är därför man använder skruv med tillräckligt låg hållfasthet för att gängorna på ett eller annat ställe ska klara sig
men tillräckligt hög hållfasthet så inte skruvarna går av

om du använder skruv med för hög hållfasthet så kommer du rensa gängorna i muttern/gängade plattan eller vad du fäster
skruven i, rosfritt är bra men den är en ganska spröd skruv så den går av lätt, så den får du inte dra hårt.
8.8 är den vanligaste skruven man använder i de flesta applikationer. 10.9 är en gradering mellan när man behöver
skruvens styrka men inte vill ha 12.9 som går av lätt eftersom den är så pass härdad. 10.9 används ofta i säkerhetsklassade
applikationer, den använder jag i mina maskiner där det anses vara nödvändigt enligt ISO standard.

köper du original skruv så blir det rätt men köper du inte original så rekommenderar jag 8.8 FZB
risk för skjuvning finns och då skulle jag inte använda rostfritt
Bra info.

Från volvo fick jag vanliga fzb 8.8 (samma som biltemas) fast för 120 kr.

Det är alltså risk för skjuvning med rostfria, inte 8.8 fzb?
Literary skrev:
White skrev:Blanda aldrig rostfritt med vanligt stål! Det vanliga stålet kan då börja rosta.
Bromsoksfästena och metallen vid dragkroken menar du är vanligt stål?

På volvo fick jag 8.8 fzb till bakre ok och 10.9 mörk metall till främre ok.
det blir jättebra, om du tänker på hur allt sitter infäst och vid hård inbromsning så går all kraft
genom skruvarna på tvären, har man fel skruv så kan man skjuva av de

dragkrok samma men där är det mest om man rycker igång lasten så att det det blir skjuvning

det är ganska mycket friktionskraft mellan metall ytorna också som man klämmer ihop i ett förband

roligt helgnöje och räkna på det om man inte har nåt annat för sig
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]