Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1015979
Halloj!

Har märkt en sak på vår V70 när jag bytt ifrån vår 850. När man kollar nuvarande förbrukning på färddatorn tar det en väldans tid för den att uppdatera till rätt värde. Tex om jag har accelererat så förbrukningen ligger på 15l/10 mil så tar det en väldans stund innan den lägger sig stabilt på ca 8l/10 mil. Den sjunker med 0,8-0,5 varje uppdatering. Jag har inte samma beteende ifrån min 850 ifrån 93 när jag kollar färddatorn.

Är det vanligt med de här bilarna? Eller kan det vara Syresensorn som börjar bli seg på att justera (kom bara att tänka på att det kan ha ett samband)?
Vad har ni för erfarenheter av färddatorn i dessa bilar!
#1016435
Tycker att den är snabb på min bil iaf går från 22,2 typ när man gasat på ner till 12,5 och sedan ner till typ 9,5 när man lägger sig på jämn gas. Nu är ju min bil en 99a med lättrycksturbo dvs ME7 styrsystem istället för motronic 4,4 eller om det nu va 4,3.
#1016541
Det är motronic 4.4 i LTT 97-98, precis som T5 och GLT.

Min uppdaterar sig kanske 1 gång varannan sekund typ. Långsammare än min egna mackapär som uppdaterar sig i snitt en gång i sekunden iaf.
Så det är knappast något precisionsinstrument den där färddatorn.

Det samma gäller faktiskt nästan alla mätare i instrumenthuset.
Tankmätaren t ex kan ta upp till 10sek att ändra sig(min är programmerad att uppdatera sig varannan sekund, vilket är mycket snabbare än orginal-mätaren), hastigheten tar ungefär 1sek(min egna tar 500ms, dvs ungefär dubbelt så snabb, KAN göra den snabbare men förlorar precision då), varvräknaren ligger ungefär en halv sekund 'efter'.
Tempmätaren har jag inte fått kläm på, den verkar uppdatera sig lite när den vill och är verkligen den mest oprecisa mätaren i hela instrumenthuset.

Så ja, uppdateringshastigheten och precisionen på mätarhusen lämnar mycket att önska. Och andra sidan BEHÖVS inte snabbare updateringshastighet, det är ju liksom inte ofta tankmätaren hoppar mellan tomt och fullt inom 1sek :P (när man slår på tändningen räknas givetvis inte), och för snabb uppdatering på hastigheten skulle mest vara irriterande då nålen skulle fladdra en hel del.
Tempmätaren är väl den som retar mig mest faktiskt. Det är ju ändå en viktig mätare som kan vara skillnaden mellan en hel motor och ett totalhaveri.

Och när det gäller själva färddatorn kan man ju ha förståelse, det är ändå rätt många kalkyleringar som görs för att räkna ut förbrukning osv, och sånt kan ta tid om MCU'n är lite långsam.
Tyckte jag såg att MCU'n körs i 20Mhz, vilket iofs är snabbare än min arduino(16Mhz), men då styr instrumenthusets MCU ALLT i mätarhuset förutom siffrorna på dom 2 displayerna(dom har egen styrkrets, huvud MCU'n måste ju dock fortfarande skicka signaler till styrskretsen för displayerna, så den vet vad som ska visas på displayerna) medans min arduino bara läser några få saker(hastighet och tankmätare är det enda den läser från instrumenthuset, resten är "externt" som jag själv programmerat).

Som jämnförelse så uppskattningsvis skulle min arduino kunna kalkylera snittförbrukningen, inkl uppdatering av OLED skärmen, på ca en sekund.
Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]