Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Man blir väldigt bortskämd med keyless, man står o rycker i handtaget på tantens V50 men inget händer tar en stund innan hjärnan kopplar att det är inte keyless på denna, man sätter sig bakom ratten o letar efter startknappen svär ytterliggare en gång innnan man fattar att det inte är keyless :???:
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:Minsann. Märklig lösning.
Det vore än mer märkligt att man programmerar växellådan så att den växlar utan att utnyttja motorns moment.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sthlm skrev: Skön bil som känns ljusår modernare än min V70 2.5T -04.
Kan sakna känslan av bensinturbon men den halverade förbrukningen lär uppväga detta.
Shit, ligger du på 1.7 L/mil idag....... det måste vara jobbigt...
Användarvisningsbild
av akterspegel
fick 0,53 i snitt, ren lansvägskörning hem igår (drygt 5mil) ! :)
Försökte pruta på polestar förut men det gick inte och 6900kr känns det spontant inte som att det är värt för en så liten effektökning men jag har ändrat mig förr och effekt kan man aldrig ha för mycket av! ;)
Användarvisningsbild
av sthlm
VolvoB20 skrev:
Kan sakna känslan av bensinturbon men den halverade förbrukningen lär uppväga detta.
Nej men runt 1,5l/milen i stadstrafik vilket är 75% av min körning och D5an efter två dagar på samma sträcka enligt färddatorn på ca 0,87.
Visst kanske jag överdrev men den som lever får se hur det ser ut om ett par veckor.
Trevlig bil hursomhelst..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sthlm skrev:
VolvoB20 skrev:
Nej men runt 1,5l/milen i stadstrafik vilket är 75% av min körning och D5an efter två dagar på samma sträcka enligt färddatorn på ca 0,87.
Visst kanske jag överdrev men den som lever får se hur det ser ut om ett par veckor.
Trevlig bil hursomhelst..
Ja runt 0.85 är ju rätt normalt om man kör lite blandat, har automat, AWD, XC kaross och Bränslevärmaren som går igång automatiskt någon gång.

Visst kan man köra mycket mycket snålare om man bara fiser på landsväg och max utnyttjar 23 av motorns 230 hk. Men då kunde man ju lika gärna ha en D2.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom det nu finns en gaspedal med några centimeters slaglängd kan man ju faktiskt köra en D5 på olika sätt. Du kan använda kraften när den behövs, men det är inget tvång att fara omkring som ett torrt skinn hela tiden. Så det går bra att köra i "D2-läge" när man vill ta det lugnt, och då få förbrukning som inte ligger så långt från D2 heller. Samtidigt som det går raskt att göra en omkörning emellanåt, eller släpa något stort uppför en backe.
Användarvisningsbild
av sthlm
Två futtiga dagar med bilen men så här långt så känns det som att bilen inbjuder till en mer balanserad körning än turboraketen 2.5T RICA.
D5 230hk är kanske ingen busbil men verkar gå att pressa på riktigt bra om man skulle vilja.
Gör laminerade rutor mycket ljudmässigt i kupén för jag upplever den tyst eller så håller jag på att bli döv.
Sen vet jag inte hur mycket 245/40-18 gör på förbrukningen. Bara korvskinn till gummin på bilen.

Edit: Upptäckte att den har sportläge så det blir nog ingen större sänkning av förbrukningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Eftersom det nu finns en gaspedal med några centimeters slaglängd kan man ju faktiskt köra en D5 på olika sätt. Du kan använda kraften när den behövs, men det är inget tvång att fara omkring som ett torrt skinn hela tiden.
0.85 är högst normal vardaglig körning när det bara är en mindre del landsväg, Far man kring som ett torrt skinn kan man få en XC70 att dra 1.5 liter milen. Man kan komma ned till 0.52 också men då måste man ha vägen för sig själv och strunta i vad det står på skyltarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, precis. Skillnaden mellan ytterligheterna är ju gruvlig.
Just nu visar min färddator på ett snitt på 0,77 l/mil. Jag har nog aldrig åkt på 0,52 om det inte varit nedförsbacke, men under 0,6 l/mil har jag kört under någon slags sträcka.
Drygt 1,1 l/mil med husvagn. Extremast var nog en timmes körning med snitt på 3,36 l/mil. Men då gick det tungt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]