Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70 D5 AWD -12 aut
Inte kört så mycket än men jag brukar köra snålt. Trots det så ligger jag på 7,23.
Min förra, en XC70 D5 AWD -09, man, drog 7,19
anna1984 skrev:Vill gärna ha information om vad de angivna bränsleförbrukningsvärdena är på blandad körning på 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 och 2015 årsmodellerna.?
Jag har kört en massa av de där modellerna och det skiljer inte ett dugg. Det är fullständigt omöjligt att märka när du kör. Min äldsta kunde jag pressa ned till 0.52 om jag körde maximalt ecco, en 2015 kommer inte lägre idag...

Det är bara i labbet man har fuskat mer så det ser bättre ut i specen.

Det om du tittar på automat är det större skillnad, där har man försökt pressa ned växlingspunkter, lockup och slutväxel på nyare modeller. Men motorn i sig har ingen märkbar skillnad.
VolvoB20 skrev:
anna1984 skrev:Vill gärna ha information om vad de angivna bränsleförbrukningsvärdena är på blandad körning på 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 och 2015 årsmodellerna.?
Jag har kört en massa av de där modellerna och det skiljer inte ett dugg. Det är fullständigt omöjligt att märka när du kör. Min äldsta kunde jag pressa ned till 0.52 om jag körde maximalt ecco, en 2015 kommer inte lägre idag...

Det om du tittar på automat är det större skillnad, där har man försökt pressa ned växlingspunkter, lockup och slutväxel på nyare modeller. Men motorn i sig har ingen märkbar skillnad.
Du menar på allvar att en xc70 2010 drar exakt lika mycket som en xc70 2015?
Jag misstänker också att skillnaderna i verklig trafik är större från en bil till en annan, vilken som helst, än generellt mellan årsmodellerna.
Däremot skiljer det en hel del på hur motorerna låter när man kör dem (åtminstone om man tittar på D5, som var den enda som jag tyckte var intressant).
Framförallt är det så att körstilen påverkar ofantligt mycket mer än vad någon årsmodell hit eller dit gör.
Alexas skrev:
VolvoB20 skrev:

Du menar på allvar att en xc70 2010 drar exakt lika mycket som en xc70 2015?
De stora hoppet på motorsidan kom 2009->2010 Då gick man över från singel-turbo till sekventiell-serie-parallell-twin-turbo. Nästa hopp kom 2015->2016 modellerna när man Gick från Euro 5 - Euro 6.

2010-2015 som du frågar om är de så små putsningar att det är totalt omöjligt att märka när man kör bilarna. Skillnad i däckstryck, däck modell, körstil, asfaltsort på vägen, dagens väder o.s.v gör större utslag på förbrukningen än årsmodellen.
anna1984 skrev:Så egentligen är det alltså ingen skillnad på bränsleförbrukningen mellan en med årsmodell 2010 mot en från 2014?
Frågar du mig så jo. Men det kan bero på att jag har en lugn körstil och alltid strävar efter att jaga det där E:et på digitala instrumentet :) Men kör man någorlunda normalt om man kan kalla det för så så kanske det inte är så stora skillnader IRL. På pappret är det däremot så du får räkna med att ha mycket högre i skatt på en 2010 än en 2014/2015.
Alexas skrev:
anna1984 skrev:Så egentligen är det alltså ingen skillnad på bränsleförbrukningen mellan en med årsmodell 2010 mot en från 2014?
Frågar du mig så jo. Men det kan bero på att jag har en lugn körstil och alltid strävar efter att jaga det där E:et på digitala instrumentet :) Men kör man någorlunda normalt om man kan kalla det för så så kanske det inte är så stora skillnader IRL. På pappret är det däremot så du får räkna med att ha mycket högre i skatt på en 2010 än en 2014/2015.
De är ju för att man infört start/stop på motorn, det ger enorm vinst i labbet/certifieringscykeln så man tror att det ska spara kubikmetervis med diesel.

En D5a drar 0.6 l/h på tomgång och under 3 år har nog start stop varit aktivt total 2 timmar för mig, summa = drygt en liter sparad på 3 år. Men på pappret ser det fint ut och sänker skatten lite.

Jag hade köpt en 12:a, då får man nya Sensus stereon men samtidigt den gamla hypersnabba Hadex Gen4 AWD:n som är oändligt mycket hållbarare än Gen 5 som jag har som kom 13.
Ja en V70 drar märkbart mindre än XC70. Och min uppfattning är att skillnaderna blir större desto högre hastighet. Exakt hur mycket kan säkert någon annan svara på men det iaf så mycket så att det märks.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]