Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hittade denna tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=48748

Vet ni i vilket utav mina diagnosuttag jag skall leta? Hittade en bra länk för ett tag sen, men hittar den inte igen. :( Där stod det typ

Lambda kollar du i diagnosuttaglåda 1, stift 2, och får antagligen felkod xxx om du har fel ;) osv....

(att tillägga så är jag känslig för stress pga utbrändhet som jag är på god väg ifrån... så min hjärna sätter stopp ibland när trycket blir för högt... exempelvis kunde jag inte häromdagen räkna ut hur lång en bräda skulle vara om den var 50cm bred och jag behövde en kvadrat) ;)

Därför får ni nog dumma frågor här ibland (alltid kanske) , men jag är så tacksam för all hjälp jag kan få och ni är så snälla här på detta forumet.

ps.
Kom att tänka på en kul detalj jag upptäckte när jag bytte handbroms på denna bilen... länge leve bromsbandslåsningen på detta. Död åt gamla 240/740 fjädrar asen ;)
ds.
Körde diagnosen. Tack så mkt för hjälpen.
Resultatet:

A1: Elektronisk automatlåda - 1,1,1
A2: Bränslesystem eller Motronic - 1,1,1
A3: ABS - 1,1,1
A6: Tändsystem (EJ Motronic) - (ingen signal)
A7: Instrumentpanel - Ingen Signal
B1: ECC - Ingen signal
B2: Farthållare - 1,2,1
B5: Air-Bag - 1,1,1
B6: Elstolar - Ingen signal.

Inget verkar fel på väg till lådan dessvärre, men ryckte även batteriet nu en stund. Ska ner snart och koppla in den och se om den går bättre.
Jag vet inte om denna bilen är för ny för att kunna "glömma sina bekymmer" typ om den bara fått en peak i en ström någon gång eller liknande..och att det nu är bra...
Olja i lådan låg på bra nivå...

Tömmer ur.. uppskattningsvis 3 liter. (svart olja)

Häller i 5 liter, startar motorn, och häller ut (uppskattningsvis) 5 liter svart olja.

Häller i 3 liter... nivån är tokhög...

Ska jag börja om? Tömma ur allt och hälla i en liter och se om det räcker? Varför gör lådan så här mot mig?

Men.. nu med för mycket olja i verkar den inte krångla iaf... (kör inte långt med den då jag inte vill orsaka för mycket övertryck i innan jag hällt ur oljan...)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
har ingen aning om hur det är på volvos nyare automater, men jänkarnas automater så ska man kolla oljan på tomgång efter att ha gått igenom alla växellägen från p-1an och tillbaka
Användarvisningsbild
av lennarte
Martin Fåglefelt skrev:Olja i lådan låg på bra nivå...
Tömmer ur.. uppskattningsvis 3 liter. (svart olja)
Häller i 5 liter, startar motorn, och häller ut (uppskattningsvis) 5 liter svart olja.
Häller i 3 liter... nivån är tokhög...
SkauneJohan skrev:har ingen aning om hur det är på volvos nyare automater, men jänkarnas automater så ska man kolla oljan på tomgång efter att ha gått igenom alla växellägen från p-1an och tillbaka
Så länge Volvo hade BW-lådor var det samma (dom är ju i.f.s USA-lådor). Jag tror nog att det är samma på AW. En sak som "amatörer" inte tänker på är att när man "tappar" ur oljan på en automatlåda så blir det uppskattningsvis kvar 2 - 3 liter olja i momentomvandlaren. På äldre lådor fanns det en avtappning på omvandlaren också. Om du tappar ut oljan genom pluggen (eller röret, för plugg finns inte på alla lådor längre) och sedan fyller på föreskriven mängd blir det ju då för mycket. Gör då istället så här, skruva loss röret som går tillbaka från oljekylaren och trä på en slang där röret satt och ner i en spann. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Häll i olja i röret till oljestickan i samma takt som oljan pumpas ut tills det kommer ren olja i spannen. Jag har aldrig gjort denna "operation" (har aldrig haft en automatlåda själv) men har läst på forumet att man gör så numera. När jag jobbade som bilmek var rekommendationen att man byter så pass ofta så oljan inte blir dålig, så behöver man inte tänka på oljan i omvandlaren. Den "späs" ju ut med ny olja vid varje byte. Har för mig det var 4000 mil då

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
För att kolla oljan, med motorn på tomgång gå igenom alla växelsteg och stanna 4-5 s på varje steg återgå till P och vänta 2 min. Om oljan är 40 grader ska den ligga mitt på cold och vid 80 grader mitt på hot.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]