Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Tack för tipset! Bättre pris än Biltema. :D
Ska förbi på Jula idag så blir nog till att testa denna i våra två V70's.
Användarvisningsbild
av milktrucker
sen är frågan vad man får om man köper absolut billigaste oljan från ett märke som är helt okänt med olja från en okänd raffinör.
Vad innehåller har oljan för tillsatser som håller kvar sot och partiklar och håller motorn ren?
Hur är det med värmetålighet för att motstå koksning?
självfallet kommer inte problemen de första milen, men det kan bli problem på sikt
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad jag kan se, så finns det ingen uppgift vilka egenskaper oljan uppfyller mer än 0W-30. Man brukar få vad man betalar för. :|
Användarvisningsbild
av milktrucker
robinb3rgsten skrev:Om den har rätt klass så har väl oljan krav att uppfylla
ACEA är en Europeisk klassning på motorolja. Den beskriver vad oljan har för egenskaper, bl a sulfataska som inte kan användas i bilar med avancerad avgasrening samt även en E-klassning för motoroljor till stora dieselmotorer och hur slitagetåliga de oljorna är.
Vidare så beskrivs även HTHS-värden och skjuvning, men det säger inget om oljans flampunkt och värmetålighet, vilket kan leda till koksning, dvs termisk nedbrytning av oljan.

Då kommer följdfrågan. Är det värt att spara ynka 5 kr per liter, gentemot att köpa Q8 Oils 0W-30 för 74 kr/liter?

Någon kommer säkert att nämna tyska webplatser, eller svenska, med billig märkesolja, så som Castrullolja och Mobil. Går det att garantera till 100% att det inte är en billig olja i en kopierad förpackning, när den går att köpa nästan lika billigt som lågprismärken?
av lennart lundberg
Oljan är nästan slutsåld i de flesta butikerna.
Jula ska inte sälja den framöver.

Lrnnart
Användarvisningsbild
av SvenB
Se där. :D
Användarvisningsbild
av Magnus308
milktrucker skrev: Någon kommer säkert att nämna tyska webplatser, eller svenska, med billig märkesolja, så som Castrullolja och Mobil. Går det att garantera till 100% att det inte är en billig olja i en kopierad förpackning, när den går att köpa nästan lika billigt som lågprismärken?
I sverige är priset på motorolja extremt högt jämfört med Tyskland och många andra länder.
Tyskland är inte speciellt billigt då Castrol Edge, Mobil 1 mfl helsyntet ligger på runt 70kr litern.
I USA kostar 5L Mobil 1 0W40 European Formula ganska exakt 200kr vilket är 40kr/ litern då kan man kalla det billigt.

Jag har aldrig sett att det förekommit falska förpackningar med Castrol, Mobil eller andra stora märken trots att jag dagligen besöker diverse utländska bilforum samt världens största motoroljeforum Bitog. Det enda fallet jag kan minnas är ett i Indien för flera år sedan.
Visst kan det förekomma även här, Men jag tror sannolikheten att man blir träffad av blixten är större än att råka ut för falsk motorolja från en stor leverantör.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]