Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Errorist
Hej.

Har ett litet problem med min 240. den startar men dör direkt efter. har testat att koppla bort lmm och då fungerar den på tomgång men det går inte att varva utan att den dör. Motorlampan/Lambdalampan (eller vad du vill kalla den) har lyst sen jag köpte den för nästan 2 månader sen. men den har fungerat felfritt tills igår då den började gå lite hackigt och hade något hög tomgång. gick att köra som vanligt men idag så ville han icke. Har försökt få ut felkoder men har inte lyckats.
Vet ej. men den kan väl inte vara helt slut eftersom den är lättstartad och med lmm urkopplad så går den bra på tomgång.
Om det är pumpen som är slut hur kan jag få reda på det?
Om bilen går bättre på tomgång med lmm urkopplad än inkopplad så kan det vara så att lmm behöver bytas ut. Det skulle även kunna vara tjuvluft på insugssidan som stör, så kolla tjuvluft först.
Okej får försöka låna en fungerande lmm och se om den går bättre. Ingen tjuvluft vad jag kan se. Jag har försökt att ta ut felkoder men jag får inte dioden att lysa eller blinka alls.
Errorist skrev: Jag har försökt att ta ut felkoder men jag får inte dioden att lysa eller blinka alls.
Tändning på, sladden i 2-an, tryck ner knappen, räkna till 4 så ska det komma. Det kan vara något fel på diagnostikboxen som gör att du inte får felkoder. Det kan vara ärgat inuti. Den står också i kontakt med tänd.boxen (nr 6), funkar inte något hål (bara 2 eller 6 är kopplade) så kan det vara problem vid säkring 12 och 13. Strömmen går inte genom säkringarna men kommer från tänd.låset och går sedan vidare + på bränsleboxen. Vad jag menar är, är det inte ström till diagnostik boxen är det kanske inte heller ström till bränsleboxen (stift 35), tändmodulen (stift 4) eller tändboxen (stift 6). Kan även vara radioavstörnings/spridarrelät som "strular". Glöm inte att 0-a felkoderna, kan göras genom att koppla loss batteriet en stund (halvtimme?) om du inte får felkoderna att funka.

Mvh
Lennart
Bilagor
insprutning LH2,4.gif
Insprutningssystem LH2.4
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 374 gånger
Lurigt fel! Gött att det löste sig. :-)-)

Trevliga bilar för övrigt, även om man kunde ha önskat lite mer utrustning på dem. Har också en 244 GLE -89, silverfärgad. :)
Den hade istället avbrott i anslutningen mot lambdasondens förvärmning. Ett av stiften hade tryckts ur kontakten. Blev en stunds felsökning det... Helkassa avgasvärden, men varken koder eller fel på katalysatorn, sonden, boxen eller något annat.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]