Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
akterspegel skrev:Vart bytte du olja? känns som att det finns prutmån på mitt pris då!
Ahlberg bil, Ljungby.

Tillbaka till Polestar, så det är klart att det är någon skillnad. Den är stark som en björn upp om backarna när husvagnen hänger på där bak. Särskilt i den förhållandevis lågt växlade XC70 AWD. Men kör man bara bilen så är det svårt att känna skillnaden vid acceleration från låg fart. Visst, den kapar några tiondelar, men då får man ju ta fram stoppuret för att se det. Bättre acceleration i högre hastigheter, det har man förstås, fast det är i sådana hastigheter att risken att man får öva på att accelerera cykeln istället är påfallande... Om man inte åker söderut, men då är ju den till XC hörande toppfartsbegränsningen där och lägger sordin på tokigheterna.
Om du använder tex 50 % av motorns moment för att hålla hastigheten och motorn efter optimering har 20% mer moment har du helt plötsligt 40% mer moment tillgänglig för acceleration efter optimering - och så märks det.
Mmmm, med statistik kan man bevisa allting. För det första så innebär optimering av D5 en ökning från 215 till 230 hk alternativt från 440 till 470 Nm. Alltså 7%. För det andra är a=F/m. Så accelerationen är beroende på hela det tillgänglig momentet (kraften F i formeln), inte överskottet. Att formeln sen inte kan användas rakt av när man har luftmotståndet att ta hänsyn till också gör det bara värre. Eftersom effektbehovet ökar med tredjepotensen på hastigheten resulterar en effektökning på 7% i bara knappt 3% högre fart.
Lägg ihop dessa två faktum och det blir inte så stor skillnad på hur det rör på sig.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har provat både BSR, Autotech, Rica med goda resultat dock inte på de senare70 modellen
av perhall
Visst är Polestar bättre ur garantisynpunkt etc. Men det är ju inte vanligt att motorer rasar pga. chiptrim! BSR och RICA ger ju dock inte så jättemycket mer...
PH
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:
akterspegel skrev:Vart bytte du olja? känns som att det finns prutmån på mitt pris då!
Ahlberg bil, Ljungby.

Tillbaka till Polestar, så det är klart att det är någon skillnad. Den är stark som en björn upp om backarna när husvagnen hänger på där bak. Särskilt i den förhållandevis lågt växlade XC70 AWD. Men kör man bara bilen så är det svårt att känna skillnaden vid acceleration från låg fart. Visst, den kapar några tiondelar, men då får man ju ta fram stoppuret för att se det. Bättre acceleration i högre hastigheter, det har man förstås, fast det är i sådana hastigheter att risken att man får öva på att accelerera cykeln istället är påfallande... Om man inte åker söderut, men då är ju den till XC hörande toppfartsbegränsningen där och lägger sordin på tokigheterna.
Om du använder tex 50 % av motorns moment för att hålla hastigheten och motorn efter optimering har 20% mer moment har du helt plötsligt 40% mer moment tillgänglig för acceleration efter optimering - och så märks det.
Mmmm, med statistik kan man bevisa allting. För det första så innebär optimering av D5 en ökning från 215 till 230 hk alternativt från 440 till 470 Nm. Alltså 7%. För det andra är a=F/m. Så accelerationen är beroende på hela det tillgänglig momentet (kraften F i formeln), inte överskottet. Att formeln sen inte kan användas rakt av när man har luftmotståndet att ta hänsyn till också gör det bara värre. Eftersom effektbehovet ökar med tredjepotensen på hastigheten resulterar en effektökning på 7% i bara knappt 3% högre fart.
Lägg ihop dessa två faktum och det blir inte så stor skillnad på hur det rör på sig.
Nu har frågaren fått ett par input - så är det ju upp till honom att bedöma om han vill lita på min eller din bedömning. Om han vill ha mer juice kan han ju ta 275 hk Rica. Det garanterar jag kan märks utan ens att ha testad själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vill man slippa eventuella problem pga motoroptimeringen väljer man Polestar. Är man villig att ta risken som är associerad med alla andra "optimerare" så väljer man det. Själv skulle jag aldrig välja något annat än polestar på en volvo.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:
Ahlberg bil, Ljungby.

Iövrigt så stämmer ovanstående inte. Accelerationen beror endast på det moment du har tillgänglig. Det moment som används för att hålla bilen i fart kan du inte använda igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Tittar man på vridmomentkurvorna ser man faktiskt att effektutvecklingen kommer senare, inte tidigare, vid låga varv, när man har Polestar.
Det där kan man inte läsa ut ur diagrammet. Det är för få mätpunkter i kurvan och man har bara dragit räta linjer mellan mätpunkterna.

Original har man mätt vid 1000-1200-1377 Polestar vid 1000-1250-1500

Så det blir bara en slump av vad mätpunkterna hamnar och hur linjerna skär varandra. Tror knappast polestarvarianten skulle börja ladda senare.
Användarvisningsbild
av akterspegel
MartinS skrev:Vill man slippa eventuella problem pga motoroptimeringen väljer man Polestar. Är man villig att ta risken som är associerad med alla andra "optimerare" så väljer man det. Själv skulle jag aldrig välja något annat än polestar på en volvo.
Jag är lite kluven, har anlitat autotech tidigare och det har varit lite småstruligt med volvos kopieringsskydd men när mjukvaran satt i bilen (2,5FT) var det ett Djävxx drag i den! :)

Aningen skeptisk till Rica, varför har dom så mycket mer effekt än övriga trimmare?
Jag får ju bilen imorgon och jag kanske nöjer mig med originaleffekten en stund, den borde ju inte vara olidligt trött iaf.. ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Tittar man på vridmomentkurvorna ser man faktiskt att effektutvecklingen kommer senare, inte tidigare, vid låga varv, när man har Polestar.
Det där kan man inte läsa ut ur diagrammet. Det är för få mätpunkter i kurvan och man har bara dragit räta linjer mellan mätpunkterna.

Original har man mätt vid 1000-1200-1377 Polestar vid 1000-1250-1500

Så det blir bara en slump av vad mätpunkterna hamnar och hur linjerna skär varandra. Tror knappast polestarvarianten skulle börja ladda senare.
OK, då kanske det är därför det ser ut som det gör. Sen försökte jag också få fram att den ökning av kraften som man får inte bara går åt till acceleration, utan också till att övervinna rull- och (speciellt) luftmotståndet när det går allt fortare. Ursäkta om det blev oklart.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.