NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Har hittat en klämskada på anslutningen till partikelfiltrets diff-trycksensor. I starten på sommaren lödde jag på ny kabel på de små stumparna, dock så hade jag för "lite" att jobba på och nu har jag avbrott igen (och inget kabelutstick kvar). Försökte därför att "pinna" ut den, vilket tyvärr förstörde stiften och jag behöver därför få tag på två nya. Men vilka skall det vara? Någon som vet? Har även mailat Elfa med bilder, men de verkar inte kunna avgöra utifrån bilderna vad det är för stift. Någon här som vet? Eller är det bara skroten som gäller tror ni? (kollade upp det sist innan jag lödade o då ville man ha 1000:- för att låta mig klippa en befintlig kontakt + 10 cm kabel.. helt vansinnigt.. ).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Nu kan jag nog hjälpa dig :)

Hylsisolator, grå, differentialtryckgivare partikelfilter 1.00 9168807
7/174, 3-POLE

Med hjälp av det så skall fan Bilia/Volvo kunna ta fram stiften också, om dom nu inte ingår :)

Mer info :)

Hylsisolator 1.00 31268190
7/174, 3-POLE, CH 650005-
Differetialtryckgivare partikelfilter
Reparationsterminal x 30765319
1.5-2.5 mm2, TYPE B, Tin (Sn)
Reparationsterminal x 30765320
0.5-1 mm2, TYPE B, Tin (Sn)
Reparationsterminal x 30765321
1.5-2.5 mm2, TYPE B, Gold (Au)
Reparationsterminal x 30765322
0.5-1 mm2, TYPE B, Gold (Au)
Hylsisolator 1.00 9168807
7/174, 3-POLE, CH -650004
Differetialtryckgivare partikelfilter
Reparationsterminal x 30656635
0-1 mm2, TYPE B, Tin (Sn)
Reparationsterminal x 30765498
0-1 mm2, TYPE B, Gold (Au)
Reparationsterminal x 8651342
av flub
Aha, Tack för det. Kan vara bra info till framtiden. Har undrat varför de skarvat med en röd på min bil. (VO. 30656635 har ju terminal med röd kabel).

Jag lurade på om det var en Molex MX150
Stort tack för all hjälp. Kan säga att frågetecknen hos Bilia-killen stod som spön i backen och att "sesam öppna dig" idag bestod av "VO 30656635" som svarade mot 1st stift med tätning och 25cm kabel. 24:- fattigare blev jag efter inköp av tre stycken. Ibland är dom bra Bilia/Volvo!

Den ser väldigt lik ut Molex MX150 och även måtten verkar stämma, men om det är den, det går inte att säga med mindre att man jämför och provar.

Generellt verkar det som att Volvo har denna typ av reservdel till sina kopplingar, svårigheten är bara att hitta "rätt" artikelnummer.
Perra_367 skrev:Stort tack för all hjälp. Kan säga att frågetecknen hos Bilia-killen stod som spön i backen och att "sesam öppna dig" idag bestod av "VO 30656635" som svarade mot 1st stift med tätning och 25cm kabel. 24:- fattigare blev jag efter inköp av tre stycken. Ibland är dom bra Bilia/Volvo!

Den ser väldigt lik ut Molex MX150 och även måtten verkar stämma, men om det är den, det går inte att säga med mindre att man jämför och provar.

Generellt verkar det som att Volvo har denna typ av reservdel till sina kopplingar, svårigheten är bara att hitta "rätt" artikelnummer.
Haha, inte direkt ovanligt att dom inte har koll på det där. Inte så konstigt egentligen. Kanske inte var dag man sysslar med dessa kontaktstycken och stift så där kan jag nog förlåta dom men ta fram informationen bör dom dock kunna :)

24:- ? Haha, hade du verkligen råd med det? :D :P :D :)

Ja, Volvo har alla dessa som reservdelar. Jag vet pga att jag köpt både stift och kontakter förr hos Bilia. Men att dom var så billiga kunde man ju inte ana faktiskt.
Hoppas det är rätt artiklar du fått tag i nu då bara.
Jodå, ibland får man kosta på sig o visst passade dom. Blev röd kabel och blå tätning istället. Lödde kablarna och skyddade med krympslang, och jag har återigen flytt från "limp home-träsket".

En liten DIY på hur man får ut stiften. Finns speciella verktyg till detta egentligen (olika beroende på typ av stift). Jag tog en spik som jag slipade hyfsat platt och lite smalare med hjälp av en smal bandslip. Spiken stack jag ner på den tjockare sidan av kopplingen enligt bild nedan. När man hör att det "knäpper" till så har man lyckats och det är bara att putta ut sitt stift. När man monterar behövs inget verktyg bara att trycka in stiftet.

På just detta stift fanns det bara låsning på en sida (undersida på bilden nedan), beroende på stift kan man behöva "lossa" på "båda sidor" om stiftet.

Verktyget - "Plattslipad spik"
Bild

"Prega in" den till det knäpper till, viss försiktighet dock rekomenderad.
Bild
Härligt att det löste sig! Grattis :)

Ja, amp tool eller något heter det. Eller terminalverktyg på svenska? Jag har sådana verktyg från när jag renoverade motorvärmaren och dess kontaktstycken :)

Men fin lösning med spiken dock :)
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]

D4 VEA dricker olja

Blow-byn har minskat rejält efter turbobytet.[…]