Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Teslas autopilot fungerar inte så där jättebra:

Ja faktisk är den livsfarlig.

Kan bara dra slutsatsen att autonomous driving är komplicerad och att där krävs mer kompetens än Tesla tydligen har.

Bra att Volvo jobbar lite mer seriöst med den här frågan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
EjS skrev:Teslas autopilot fungerar inte så där jättebra:

Ja faktisk är den livsfarlig.

Kan bara dra slutsatsen att autonomous driving är komplicerad och att där krävs mer kompetens än Tesla tydligen har.

Bra att Volvo jobbar lite mer seriöst med den här frågan.
Det har väl inget med kompetens att göra, Teslas autonomous driving är en beta version. Känner du att du inte vill sitta och passa på ratten så använd den inte innan de släpper skarpa versionen... Teslas system har precis som Volvos svårt när det blir "stökigt" att läsa vägen, varför tror du Volvos system bara fungerar på "godkända" vägar?

.
av Hertsh
ThomasT skrev: Det har väl inget med kompetens att göra, Teslas autonomous driving är en beta version. Känner du att du inte vill sitta och passa på ratten så använd den inte innan de släpper skarpa versionen... Teslas system har precis som Volvos svårt när det blir "stökigt" att läsa vägen, varför tror du Volvos system bara fungerar på "godkända" vägar?

.
Skillnaden är att Tesla släppt ut systemet på vägarna med en brasklapp... Inte seriöst.
Användarvisningsbild
av joel80
Volvo har faktiskt auto-pilot redan.. Släppte före Tesla.. Skarp version. I XC90 finns det nått som dom kallar för pilot assist, som i hastigheter upp till 50km/h sköter allt. Typ en stads/kökörningspilot.
Volvo verkar smyga ut den för att i lugn och ro kunna åtgärda eventuella buggar eller sånt.

Edit:
Det här jag pratar om...

Edit: Ändrat till rätt youtubelänk!
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ThomasT
joel80 skrev:Volvo har faktiskt auto-pilot redan.. Släppte före Tesla.. Skarp version. I XC90 finns det nått som dom kallar för pilot assist, som i hastigheter upp till 50km/h sköter allt. Typ en stads/kökörningspilot.
Volvo verkar smyga ut den för att i lugn och ro kunna åtgärda eventuella buggar eller sånt.

Edit:
Det här jag pratar om...
Funktionen i filmen finns inte som tillval på många år...

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hertsh skrev:
ThomasT skrev: Det har väl inget med kompetens att göra, Teslas autonomous driving är en beta version. Känner du att du inte vill sitta och passa på ratten så använd den inte innan de släpper skarpa versionen... Teslas system har precis som Volvos svårt när det blir "stökigt" att läsa vägen, varför tror du Volvos system bara fungerar på "godkända" vägar?

.
Skillnaden är att Tesla släppt ut systemet på vägarna med en brasklapp... Inte seriöst.
Tesla har en annan approach mot sina kunder, mer år IT hållet. Gillar man inte den så är det väl bara att invänta att de traditionella tillverkarna släpper sina bilar. Jag tror säker det finns många som uppskattar att de får sina bilar uppgraderade med nya funktioner i efterhand.

.
Användarvisningsbild
av joel80
ThomasT skrev:
joel80 skrev:Volvo har faktiskt auto-pilot redan.. Släppte före Tesla.. Skarp version. I XC90 finns det nått som dom kallar för pilot assist, som i hastigheter upp till 50km/h sköter allt. Typ en stads/kökörningspilot.

Edit:
Det här jag pratar om...
Funktionen i filmen finns inte som tillval på många år...

.
Suck, sluta komma med påståenden du inte har koll på.
Den är redan ute. Man kan (och har kunnat) välja till den när man bygger en XC90.
Du kan gå in på "bygg din volvo" och se att man kan välja till det. Finns också ett par amatörvideos på youtube från köpare som visar hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av joel80
Äh men helvete.. det är jag som inte fixar att länka rätt från mobilen! FÖRLÅT!!!!

Det var precis den länken du la in där Nicklas jag refererade till.. men fick in den andra i meddelandet. Det är alltså det här jag menar:
[youtube]caZHVhDksHM[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=caZHVhDksHM
av volvo244gle
Systemen som sitter i självkörande bilar idag är inget annat än glorifierade farthållare, och jag tror ärligt talat inte att de någonsin kommer bli mer än ett hjälpmedel - precis som autopiloten i ett flygplan.
En helt självkörande bil där du kan åka med som passagerare kommer kräva en dator som kan tänka, resonera och fatta beslut baserat på moral och andra komplexa frågor.

En människa kanske resonerar som så att det är ok förvandla en ekorre eller hare till fågelmat, hellre än att riskera skador på bilen i en undanmanöver som räddar djuret.
Men om haren är en hund eller katt så kanske du är beredd att riskera mer. Du vet genom din livserfarenhet att hunden/katten troligtvis har en ägare som kommer bli ledsen om djuret körs ihjäl. Denne kanske t.o.m. betalar självrisken på din bil för att du räddade deras husdjur med din undanmanöver.
Vem vet? Om inte annat så kommer ditt samvete kännas bättre oavsett utgången om du ändå gjort vad du kunnat.

Hur kommer systemet i den självkörande bilen resonera när sensorerna plötsligt uppfattar ett djur framför bilen? Bromsa givetvis, dessutom mycket snabbare och effektivare än en mänsklig förare, men sen då?

Mycket av detta går säkert att lösa med programvara, men i princip så kommer det krävas ett system som är vid medvetande om du inte själv ska behöva sitta på helspänn precis som en trafikskolelärare alltid redo att alltid gripa in.
Sen får man givetvis hoppas att bilen inte drabbas av självmordstankar, protesterar mot att köra den tråkiga vägen till ditt jobb varje dag eller blir svartsjuk när du går i bilbytartankar. :wink:
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]