Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rylle skrev:Hola

Någon som vet vart man kan finna information om det är monterat "Vatten- och smutsavvisande ytskikt" på en begagnad bil.
Skall det stå på "Min Volvo"-sidan?

?:-/
Om det är sidorutorna du menar så har du en symbol för detta på rutorna, ser ut som tre vattendroppar med en böjd pil runt.
Vad jag vet är alltid framrutan vattenavvisade. Men troligtvis är skyddet borta efter inte alls så lång tid. En - två riktiga avfattningar (om någon alltså haft det på rutorna) så är skyddet kört. Eller menar du ett lackskydd?
Jag har bara sett att sidorutorna fram är vattenavvisande. WRG glas behandlade med ett speciellt medel som förövrigt finnas att köpa och göra efterbehandlingar med.

Jag behandlar alla rutor ungefär två gånger per år för att alltid ha rutorna väl vattenavvisande.
börne skrev:
Alexas skrev:Vad jag vet är alltid framrutan vattenavvisade.
Då vet du fel då det är sidorutorna fram som är vattenavvisande & dessutom inte alltid.

Vad jag förstått så är det i minst momentum-nivån det ingår. Sedan varför inte framrutan är behandlad förstår jag inte. Så det gjorde jag själv istället med bra resultat.
börne skrev:
Alexas skrev:Vad jag vet är alltid framrutan vattenavvisade.
Då vet du fel då det är sidorutorna fram som är vattenavvisande & dessutom inte alltid.
Alright! Hade för mig att jag läst någonstans att Volvo skrivit att absolut inte använda avfettning på framrutan för att den kommer behandlad från fabrik med vattenavvisande medel.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]