NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grytet
#1015106
Hej.

Jag skulle behöva lite råd gällande köp av min första bil. Det lutar åt att jag och min sambo kommer att köpa en Volvo C30, av nyare modell 11 eller 12 och troligtvis en D2:a. Är det någon som har erfarenhet av denna årsmodell, hur ser serviceintervallerna ut för D2:orna?

Vi var hos en bilhandlare i helgen och han snackade om att de 6-växlade bilarna hade någon fördel att de inte behövde byta ut bränslefilter eller vad det nu var. Stämmer det? och hur vet man ifall en D2 är 5- eller 6-växlad?

Har väldigt dålig koll vad det gäller bilar så alla råd mottas gärna.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av svergie2
#1015193
Grytet skrev:Hej.

Jag skulle behöva lite råd gällande köp av min första bil. Det lutar åt att jag och min sambo kommer att köpa en Volvo C30, av nyare modell 11 eller 12 och troligtvis en D2:a. Är det någon som har erfarenhet av denna årsmodell, hur ser serviceintervallerna ut för D2:orna?

Vi var hos en bilhandlare i helgen och han snackade om att de 6-växlade bilarna hade någon fördel att de inte behövde byta ut bränslefilter eller vad det nu var. Stämmer det? och hur vet man ifall en D2 är 5- eller 6-växlad?

Har väldigt dålig koll vad det gäller bilar så alla råd mottas gärna.
Tack på förhand!
Har inget med växlarna att göra, men tittar du på årsmodell 11/12 så är D2 underhållsfri sett till partikelfilter :)
Användarvisningsbild
av P210
#1015247
Antal växlar gör att man kan skilja varianterna, och det som behöver bytas på ena varianten är partikelfiltret;

Under modellår 2011 fanns både underhållsfritt partikelfilter och partikelfilter som behövs bytas.
Enklaste sättet att skilja dessa åt är att jämföra motor effekten/antal växlar.

Motor D4164T= 4 ventiler per cylinder = 109 hk/5-växlad låda/ej underhållsfritt partikelfilter
Motor D4162T= 2 ventiler per cylinder= 115 hk/6-växlad låda/underhållsfritt partikelfilter
av Grytet
#1015321
Kanon tack för hjälpen.
Är det något mer att tänka på gällande dessa årsmodeller och något som bilförsäljaren borde sagt? Har de några barnsjukdomar? Dyr service i förhållande till andra bilmodeller? Något annat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1015336
Grytet skrev:Kanon tack för hjälpen.
Är det något mer att tänka på gällande dessa årsmodeller och något som bilförsäljaren borde sagt? Har de några barnsjukdomar? Dyr service i förhållande till andra bilmodeller? Något annat?
Byte av kamremmen sker vid 14000 mil. Den servicen kostade mig ca 6000:-. Intervallet för service är 2000 mil eller en gång per år, beroende på vad som först infaller.
Givaren till parikelfiltret kan strula, kostade mig ca 3000:- inkl. felsökning.
av Grytet
#1015348
fjohan82 skrev:
Grytet skrev:Kanon tack för hjälpen.
Är det något mer att tänka på gällande dessa årsmodeller och något som bilförsäljaren borde sagt? Har de några barnsjukdomar? Dyr service i förhållande till andra bilmodeller? Något annat?
Byte av kamremmen sker vid 14000 mil. Den servicen kostade mig ca 6000:-. Intervallet för service är 2000 mil eller en gång per år, beroende på vad som först infaller.
Givaren till parikelfiltret kan strula, kostade mig ca 3000:- inkl. felsökning.
kanon, tack :D
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]