Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av barbone
Följdfråga (Ja, är rätt lost när det kommer till sånt här): Tänkte köra på Goodyear UltraGrip Ice Arctic och 195/65R15.

Får då upp två modeller:
195/65R15 91T D-Stud Dubb, och
195/65R15 95T XL D-Stud Dubb

Jag förstår inte skillnaden på dessa; spelar det någon roll vilka man väljer? (95T XL kostar totalt 10 kr mer för fyra st).

EDIT: Lyckades hitta info på annan hemsida. Kör på XL :-)-)
av Hempa
Hej Barbone,

Jag har en V70 bi-fuel 2004 och även jag köpte begagnade 15"-fälgar till vinterdäcken, Nokian Hakkapellita R 195/65/15. Jag råkade direkt ut för ett kraftigt skrapande ljud när jag provkörde och kunde konstatera att fälgens insida tar i oket. Detta gäller särskilt om oket är rostigt, då växer det ju lite i tjocklek. Jag löste det genom att slipa av någon millimeter rost från oket med vinkelslipen. Funkar fint, men vartefter oken rostar får man slipa lite igen, men det tar ju bara någon minut. :-)
av barbone
Hempa skrev:Hej Barbone,

Jag har en V70 bi-fuel 2004 och även jag köpte begagnade 15"-fälgar till vinterdäcken, Nokian Hakkapellita R 195/65/15. Jag råkade direkt ut för ett kraftigt skrapande ljud när jag provkörde och kunde konstatera att fälgens insida tar i oket. Detta gäller särskilt om oket är rostigt, då växer det ju lite i tjocklek. Jag löste det genom att slipa av någon millimeter rost från oket med vinkelslipen. Funkar fint, men vartefter oken rostar får man slipa lite igen, men det tar ju bara någon minut. :-)
Tack för input :)

Jag fick äntligen arslet ur vagnen och var precis nere i garaget och provade en av 15" fälgarna på förarsidan bak. Hade bilen lyft och satte spin på fälgen; inga konstiga ljud (snurrar precis likadant som med 16" fälg på).

Behöver jag testa fram också (fått för mig att just bak det kan ställa till problem)?

Kommer dessvärre inte kunna provköra med fälgarna innan nya däck införskaffats då de däck som sitter på nu är alldeles för små.
Användarvisningsbild
av milktrucker
bilarna(S80/V70/S60/XC70) har alltid 15 bak med vissa undantag, bl a R och V70 Polis.
Fram är det 15" på 2.4 och 2,4D, resterande D5 och 2.5T har 16" fram. R och V70 polis kör på 17" respektive 16,5" OK
av Schmoyoho
barbone skrev:Intressant, det är just beg. 15" 850-fälgar jag skaffat.
Såvitt jag förstått går man på däckdimensionerna när det kommer till vad som är lagligt resp. olagligt... Om jag inte missminner mig så får det diffa +/- 5% i rullning eller dylikt.
Sent svar, men det enda lagen säger om det är väl att din hastighetsmätare inte får visa mindre än vad du egentligen kör. Om mätaren visar 100 så får din verkliga hastighet max vara 100 km/h men tillverkarna sätter i regel lite marginal så att du kör cirka 90-95 när mätaren visar 100. Du får ha hur små däck du vill, eller som du kan ha så att bilen går fritt.

Däremot om man går upp i storlek så kan väl försäkringsbolaget ha synpunkter på, vid en ev. olycka, om däcken inte går fritt, skrapar i någonstans eller liknande, hindrar bilen från att fjädra hela vägen t.ex. Tror inte det är olagligt om man går upp till större fälgar som t.ex skrapar i hjulhuset vid max rattutslag till exempel.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]