Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Hej

Förvisso kanske inte riktigt volvo-ämne, men bilen jag funderar på att köpa är en volvo =)
Kan man betala handpenningen med sin nuvarande bil?
Så här tänker jag
Jag har en Volvo V70, låt os säga att bilhandlaren kan tänka sig att ta in den för 200 tusen.
De har en Volvo V70 nyare modell som jag är sugen på och låt oss för enkelhetens skull säga att den kostar 500 tusen.
På min bil har jag ett billån med 150 tusen kvar.
Då är min fråga, kan man göra så att man löser lånet med bilen, då blir det 50 tusen kvar och sedan lånar man 500 tusen
och betalar handpenningen med de 50 tusen (10%)?

Eller måste man ha 50 tusen extra i handen, dvs bilen är värd 200, nya bilen kostar 500, lånet på 150. Då blir summan 450 tusen i lån
och då måste man lägga 45 tusen i cash.

Jag vill ju tillämpa lösning 1 då det inte påverkar min ekonomi och gräver inte ett 45 tusen stort hål i mitt bankkonto, men får man göra så?
Går det att göra så?

Någon som vet, har erfarenhet?

Flyttar till ekonomiforum /Brainy
av AndS
Du menar kanske inte handpenning, eller, utan hur mycket du behöver av eget kapital utifrån hur mycket du kan få låna?
Hur mycket du kan få låna är beroende av vem du lånar av och typen av lån, t.ex. lån för köp av bil eller som många också gör belånar en fastighet.
Så svaret är helt och hållet regelverket där du avser att låna dina pengar.
Användarvisningsbild
av joel80
Tänk också på att om du byter in bilen, i prisklassen runt 200 000kr, till handlaren får du säker minst 15-20 000kr mindre i inbyte än om du säljer den privat.
Men att använda nuvarande bilen som "kontantinsats" får man ju absolut göra.
20% brukar ändå vara det normala att man får lägga.. Men har man bra kreditvärdighet och skapligt hög lön kan man få ge mindre.
Användarvisningsbild
av keroan
Grejen är att man kan inte sälja bilen privat om man har ett billån på den. Det står i registreringsbeviset att bilen är belånad. Man måste lösa lånet först och få ett nytt registreringsbevis.
av qwerty
keroan skrev:Grejen är att man kan inte sälja bilen privat om man har ett billån på den. Det står i registreringsbeviset att bilen är belånad. Man måste lösa lånet först och få ett nytt registreringsbevis.

Nope, du måste däremot göra upp affären på banken så de ser att pengarna finns och kommer in på kontot för dom att dra omedelbart, därefter hjälper dom er att lyfta spärren med ett samtal till transportstyrelsen och bilens papper kan skrivas.
Användarvisningsbild
av keroan
qwerty skrev:
keroan skrev:Grejen är att man kan inte sälja bilen privat om man har ett billån på den. Det står i registreringsbeviset att bilen är belånad. Man måste lösa lånet först och få ett nytt registreringsbevis.

Nope, du måste däremot göra upp affären på banken så de ser att pengarna finns och kommer in på kontot för dom att dra omedelbart, därefter hjälper dom er att lyfta spärren med ett samtal till transportstyrelsen och bilens papper kan skrivas.
Ok jag tror dig. Men om man har ett Volvo billån vilken bank går man till då? :?:
Om du vill skriva över lånet hanteras det hos en Volvo återförsäljare (info jag fick av Volvia 2012, kan såklart ha ändrats sen dess).
Vill du bara lösa lånet kan det göras på t ex din bank om köparen har med sig en postväxel.
Det sistnämnda skedde när jag sålde en Volvo där finansen låg hos Volvia.
Lycka till :)
Kamremsdrev vevaxel

Sant, då lär det inte få plats ng[…]

Ökad komfort med 17”

Har sett väldigt många annonser med jus[…]

Front v70 stöldbegärligt

V70 från 2000 och framåt har varit h&a[…]

Skumt fel b230ft

Hur myckel laddade turbon INNAN byte av toppacknin[…]