Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

leiwi skrev:
Lövet skrev:Jag har integrerad navigation i bilen men använder ändå Google maps. Varför? Jo för att det går mycket fortare att skriva på telefonen än i bilen dessutom har den bättre trafikinfo. Finns fortfarande ingen navigation som är bättre på att gissa vart man ska än google maps. Ljudet synkas till bilen så det är ingen skillnad på den fronten.

Jo så kan det ju vara men att använda ex vis google maps i utlandet kan ju bli väldigt dyrt och något snabbare sätt att ange adress eller navigeringsmenyn än att trycka på knappen och tala in den är vi svårt att slå :D
Det går ju fint att offlinelagra kartor i Google Maps. Och deras speech-to-text är minst lika bra som Volvos.
Alexas skrev:Jag vet inte hur det är med andra appar men den jag använder fortsätter köra i tunnlar. Det står att den tappar signalen, vilket ju alla gör, men den fortsätter på den förslagna vägen. Säkerligen inte lika exakt som en integrerad men jag har aldrig upplevt den som oexakt.
Jag har sällan en inslagen rutt, men tittar ändå på navigatorn. Som en liveuppdaterad karta. Då tycker jag det är praktiskt att bilen hänger med i tunnlarna, det finns en del ganska komplexa tunnelsystem...
Navigationen är föråldrad. Även IGO. Jag kör numer bara Waze. Siri eller Samsung voice slår röststyrningen i Sensus 1000 ggr om.
Det här med integrerad respektive lös GPS har både för och nackdelar

Nu när det blev en ny bil valde jag bort navigeringen eftersom jag f.n. tycker att min Tomtom är bättre.
Erkänner att det är jättesmidigt med integrerade i bilen, men eftersom jag monterade min med Brodit-hållare och har dolt sladden bakom panelen så stör jag mig inte på sladden.

De fördelar jag ser med denna lösning mot den integrerade är:
Tyst navigering fast man får fartkameravarningarna. Blir tokig på den integrerade att musiken sänks för att höra tjatet...
Lättare att lägga in egna POI's, samt kan även söka direkt på vissa hotells namn
Kan flytta med GPS'en till andra bilar och ha all fartkameravarning och POI's som man är van med.
Lättare att uppdatera kartorna (och selfie-pinnarna)
Fungerar också utomlands
Fortfarande navigering trots att man pratar i telefon (fartkameravarningen framför allt)

Mycket om kamerorna, men kör en hel del bil och pratar för mycket i telefon så en påminnelse är alltid bra att få...
Stora anledningen till att jag vill ha en tyst GPS som informerar om faror/kamerorna/förseningar är att jag oftast åker på vägar där jag hittar men vill veta avstånd och tid kvar till målet då man reser i tjänsten så man vet om man ligger på tid eller inte.

Enda nackdelen jag just nu tycker med denna Tomtom är att glaset är för blankt så det speglar sig för mycket i denna, skulle vilja få tag på en "matt" skyddsfilm till den för att se om det blir bättre. Är det någon som vet vart man kan få tag på detta till en 6 tums display?

Det var mitt inlägg i denna fråga, behöver inte vara den rätta för alla men för mig fungerar denna lösning f.n. bäst

/ J
Racetwin2 skrev:Navigationen är föråldrad. Även IGO. Jag kör numer bara Waze. Siri eller Samsung voice slår röststyrningen i Sensus 1000 ggr om.
+1

Jag skaffade en XC60 med inbyggd navigation i veckan men iPhonen ska ändå in i en brodit -hållare vid A-stolpen så att jag kan fortsätta köra Waze. Återkommer om några veckor om hur jag upplever de två systemet mot varandra för jag kommer testa dem parallellt. Det jag är mest sugen på är att förstå hur nära Waze den inbyggda navigatorn kommer gällande trafikinfo. Solklart är att kartorna är mer fel i den inbyggda navigatorn oavsett hur ofta Volvo uppdaterar kartorna.
Vet att man kan stänga av pratet i den integrerade, men vill fortfarande ha ljud för varningarna när det gäller fartkamerorna. Sedan är det också mycket enklare med att uppdatera en lös Tomtom/Garmin än den integrerade.

Som sagt, just nu upplever jag att en extern GPS är bättre än den integrerade. Har också provat med Waze och den är också helt OK. Tyvärr pratar man för mycket i telefonen för att denna lösning skall vara optimal för mig, visst kunde man ha en ytterligare telefon/platta för navigeringen, men varför då inte en komponent som är byggd för navigering?

Sen är väl det tur att inte alla tycker att samma lösning är bra?

/ J
Jag brukar antingen använda googles eller eniros navigator. RTIn är visserligen integrerad och har större skärm än min mobiltele, men den är DYR att uppdatera och krånglig att hantera (framförallt att skriva in adresserna i), så den har jag bara som stöd i undantagsfall. Det är mycket sällan jag har haft problem med de mobilbaserade navigatorerna. Vid några tillfällen har blivit anvisad lite märkliga, men ändå OK, färdvägar.
Märkliga färdvägar kan man ibland få av RTI också, så det är inte unikt för någon navigator.

Jag körde också en Garmin parallellt med RTI en stund, i början, för att se om den inbyggda verkade vettig. Men jag tröttnade snart på att ha en extra mojäng i sin egen hållare. Sånt kändes som att det hörde eran med 850 till.
JEriksson skrev:Har också provat med Waze och den är också helt OK. Tyvärr pratar man för mycket i telefonen för att denna lösning skall vara optimal för mig, visst kunde man ha en ytterligare telefon/platta för navigeringen, men varför då inte en komponent som är byggd för navigering?
Jag har Waze på en iPhone och kör via Bluetooth. Vid samtal fungerar det perfekt. Jag får fortfarande höra nav instruktionerna i bakgrunden i bilens högtalare när jag pratar i telefon, men de jag pratar med hör inte den rösten alls. Fungerar perfekt.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]