Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Portman
Jag är lycklig ägare till en mindre garagedomkraft modell äldre. Tysktillverkad på femtitalet dvs ingen kinadito av pressad plåt. Nu börjar den säga upp sig - kan hissa upp bilen för hjulbyte men den sänker sig sabbare än jag får av hjulet. Finns det någon här som har erfarenhet av att renovera domkrafter. Skulle gärna vilja ha lite info innan jag börjar skruva isär den.
av Rådlös
Oljepluggen på domkrafter sitter ofta mitt på "domkraftkroppen". Det ser ut som en stor nitskalle, men är i själva verket en gummiplopp. Där fyller man på olja vid behov. Men den där gummiploppen är lite sårbar. Använd inte vassa verktyg, skruvmejslar, knivar eller annat för att försöka öppna den. Det blir ofelbart märken i den där oljan läcker ut. Försök i stället med t.ex en eller två glasspinnar. Runda av kanterna försiktigt med ett sandpapper så det blir runda och mjuka kanter.
Domkraften skall stå upprätt och plant när man fyller i oljan.
av LarsBd
Om den sjunker kommer inte en oljepåfyllning att hjälpa, du måste ta isär den och byta packning i lyftcylindern eller så tätar inte sänkventilen som den ska.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]