Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
VolvoB20 skrev:Det är stor skillnad på 4 mil under belastning och 4 minuter på tomgång, så det blir tufft att vinna i domstol tror jag.

Men detta är enligt mig ytterligare ett bevis på att Volvo fullständigt har hål i huvudet när man plockar bort oljetrycks-givare och temperatur-mätarna för att spara några kr per bil.

Det är ju lika viktigt att det larmar om man har glömt bältet som att man har 0.0 i oljetyck i motorn enligt mig.
Självfallet är det så. Kanske TS skulle kunna kräva förlängd motorgaranti på grund av det inträffade?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alexas skrev:
VolvoB20 skrev:Det är stor skillnad på 4 mil under belastning och 4 minuter på tomgång, så det blir tufft att vinna i domstol tror jag.

Men detta är enligt mig ytterligare ett bevis på att Volvo fullständigt har hål i huvudet när man plockar bort oljetrycks-givare och temperatur-mätarna för att spara några kr per bil.

Det är ju lika viktigt att det larmar om man har glömt bältet som att man har 0.0 i oljetyck i motorn enligt mig.
Självfallet är det så. Kanske TS skulle kunna kräva förlängd motorgaranti på grund av det inträffade?
Definitivt.... Om nu Volvo hävdar att det inte påverkat motorns livslängd så måste de ju våga lämna förlängd garanti.

Om de vägrar är det ju samma sak som att erkänna att de tror att det inte kommer att hålla....
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil larmar i alla fall för om oljenivån är för låg under körning. Det råkade dottern ut för när den var ny. Oljetörsten var rätt stor de första milen.
av Alexas
apersson850 skrev:Min bil larmar i alla fall för om oljenivån är för låg under körning. Det råkade dottern ut för när den var ny. Oljetörsten var rätt stor de första milen.
Jag tycker att det är synd att man inte kan se oljenivån när motorn är igång. På farsans BMW är det tvärtom där kan man bara kolla oljenivån när bilen varit igång i 5 minuter.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
På volvo er det kun nivå varsel på oljen, ingen oljetrykksmåler eller oljetrykk lampe. Kun varsel lampe for oljenivå. Så mekanikeren satt jo i bilen mens motoren gikk på tomgang og flushet gearolje. Ingen varsel lampe lyste! Eksakt hvor mange minutter motoren gikk vet jeg ikke. Det ble tappet av automatolje, fylt på 4 liter, motoren startet og pumpet ut olje til det kom luft. Så fylt på 4 liter til og tomgang igjen. Det gikk ikke over 2 min hver gang, kanskje mindre.
av Martinhellström
Att mekanikern kan låta motorn gå så lång tid utan att HÖRA, behövs ingen oljetryckgivare för detta, att motorn inte har oljetryck är helt otroligt, personen är inte lämplig som mekaniker.
av Alexas
Jag är kluven i denna tråd. För samtidigt som det känns löjligt att kräva något så stort som ett motorbyte så hade jag då inte varit trygg med en motor som jag visste stått igång utan olja. Du kan ju alltid ställa ett krav du tycker är rimligt. T.ex Garanti plus något annat. Och är du inte nöjd går du till ARN. Auktoriserade verkstäder följer alltid Arn.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade inte slutat driva detta innan jag hade en ny motor i bilen. Skulle aldrig i livet acceptera en motor som gått flera minuter på tomgång. Ärlig talat hade jag nog sålt bilen om jag ens hade crankat runt den på startmotorn utan olja hellre än behållit den.
av prahna
Crumpets, cranka utan olja är väl ingen fara. Du har ju all olja längst ner i motorn vid en kallstart...
Användarvisningsbild
av Bilnörden
prahna skrev:Crumpets, cranka utan olja är väl ingen fara. Du har ju all olja längst ner i motorn vid en kallstart...
Ja precis, oljepumpen drivs av motorn, så innan motorn är igång så finns det ingen smörjning.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]