Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har en precis likadan. Jag bytte olja i automatlådan efter 12000 mil. Det gjorde en markant skillnad på växlingskvalitén. Det syntes på oljan att det behövdes också.
Enda problemet jag haft med min bil var ett hjullager som lade av efter 4000 mil. Men det var felmonterat.
Användarvisningsbild
av akterspegel
apersson850 skrev:Jag har en precis likadan. Jag bytte olja i automatlådan efter 12000 mil. Det gjorde en markant skillnad på växlingskvalitén. Det syntes på oljan att det behövdes också.
Enda problemet jag haft med min bil var ett hjullager som lade av efter 4000 mil. Men det var felmonterat.
Det låter ju jättebra! :)

Vi har gjort upp affären muntligt nu iaf. :D

Lurar på polestar, gör det någon stor skillnad?
Användarvisningsbild
av EjS
Vinande ljudet har jag också i min runt 1500 varv i 6:ans växel. Men enbart på 6:an. Tipsar på det är transmissionsljud - min har haft det sedan jag fick den vid 12000 mil.
av Malmstroem
MartinS skrev:En MY12 haldex är kanon i alla avseenden, mycket bättre än my13.

Se till så det inte skiljer för mycket mellan fram och bakdäck i mönsterdjup, upp till 2mm anses väl vara okej även om det inte finn några direkta riktlinjer kring detta.
Volvo själva har ingen riktlinje för skillnad på däckslitage. De byter gladeligen till helt nya däck på en axel med ustlitna däck av samma sort på den andra axeln.

Den här med 2 mm kommer från bilar med kontinuerlig fyrhjulsdrift, typ torsen, visco eller likanden (BMW, Audi och tidiga Volvo AWD är exempel).

Bilar med inkoppling på fyrhjulsdriften, t.ex. Haldex är inte känsliga på samma sätt. Där går det bra med rätt stora skillnader på däckslitage.
Användarvisningsbild
av EjS
akterspegel skrev:
apersson850 skrev:Jag har en precis likadan. Jag bytte olja i automatlådan efter 12000 mil. Det gjorde en markant skillnad på växlingskvalitén. Det syntes på oljan att det behövdes också.
Det låter ju jättebra! :)

Vi har gjort upp affären muntligt nu iaf. :D

Lurar på polestar, gör det någon stor skillnad?
Ja. Det gör stor skillnad. Lilla turbon spoolar snabbare och draget kommer vid märkbart lägre varv.

Om du är den typ märks det också att den drar hårdare från 3500-4500 varv.

Inte säker på att prestandan är så hemsk mycket bättre på papper (0,5 sek 0-100) men du får en bil där är mycket mer körbar och ett fint fint register när man tänker på det är en diesel.

Hoppas bilen blir lika fin som min. Har åkt nu 19000 mil och jag har aldrig nånsin varit på verkstad förutom oljabyte. Och bilen är fortfarende fräsch och utan oljud osv.

Sjukt nöjd mao!
Användarvisningsbild
av akterspegel
Det låter ju kanon! :)
Hade tagit autotech annars men det skiljer ju inte så mycket i effekt och pris så då kan jag lika gärna ta polestar..

Bilen är jättefin, fri från parkeringsbucklor och synligt slitage! :D
Användarvisningsbild
av EjS
akterspegel skrev:Det låter ju kanon! :)
Hade tagit autotech annars men det skiljer ju inte så mycket i effekt och pris så då kan jag lika gärna ta polestar..

Bilen är jättefin, fri från parkeringsbucklor och synligt slitage! :D
Nu känner jag inte ditt ex men jag köpte min enbart på exteriört utseende. Åkte inte ens i bilen - men det visade sig att den var i nyskick invändigt också. Så det kanske är en bra indikator.
Användarvisningsbild
av apersson850
De flesta anser att Polestar ger aningen lägre förbrukning i registret 70-100 km/h. När man kör snällt, alltså.

Men prestandamässigt är det ju ingen skillnad som man direkt märker när man kör bilen. Knappt ens om du hoppar från en med till en utan.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Två väldigt olika åsikter ang. Polestar, blir inte lättare direkt.. ;)

Vad ska en sköljning/byte av växellådsoljan samt kontroll av bakdiffen kosta? har för mig att jag fick pris på typ 3700.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]