Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Min V70 har börjat knarra rejält i framvagnen.
Låter som nått gummi som e dåligt.
Vad ska man misstänka först? Låter som det kommer från motorrummet.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Volvo V70, kass fjäder, finns på mekanika, eller vad är det de säger i radioreklamen?
Nä, jag tror det kan vara fjädersätet som är dåligt.
av malajo
Det var väl det jag trodde oxå. Det betyder spänna ihop fjäder för att byta eller? Det är väl den delen överdel av dämparen är "skruvad" i?
Användarvisningsbild
av milktrucker
japp, spänna ihop fjädern. Fjädersätet är den stora skålformade gummibeklädda saken som håller fjädern.

När du ändå plockar ner benet så känns på fjäderbenslagringen hur den känns, det är den övre snurrplattan som man fäster i fjädertornet med med 3 muttrar på bultarna som sticker upp.
Den ska gå lätt o smidigt utan glapp.
av malajo
Byter man i par eller det spelar inte så stor roll? Har endast knarr på ena sidan, men andra sidan borde väl oxå närma sig slutet iofs.

Några anmärkningar på Biltemas kvalitet?
av lennart lundberg
Hej!

Köp Biltemas ifall du gillar att mecka/byta dem ofta. :wink:
Har prövat Feltemas :evil: p.g.a. att det var helg när jag bytte mina med samma fel, gnek/knirr.
Nu sitter det Volvo original och de gamla originalen höll ca 12 000 mil och Biltemas ca 2 500 mil.
Jag bytte bägge även till Biltemas men nu sitter det Volvos original på bägge sidor samt ny lagringar, Original.
Det som händer är att stålbussningen i mitten släpper från vulkningen och det är det som låter.

Lennart
av III
Knarr kan komma från gummit mellan nedre fjädersäte och fjädern Gummit slits och går sönder så fjädern nöter mot fjädersätet. Är det så kan du lösa det med en bit slitsad trädgårdsslang. Sök i forumet då det funnits minst en tråd som jag skapat i ämnet. Hittar du inte så kan jag förklara igen.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]