Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle volymknappen mm suttit på andra sidan (vänster)

Ja !
12
22%
Nej !
43
78%
av T5R
Ta loss ratten och vrid den ett halvt varv så har du knapparna på "rätt sida"
Användarvisningsbild
av ER
sorsj skrev:Trevligt att fler irriterar sig på stereo- och farthållarknapparnas bakvända placering på ratten. Eftersom jag i princip alltid kör på farthållare så får jag ett elände vid mörkerkörning. Farthållare i/ur och av/uppbländning behövs ofta samtidigt. Som det nu är med båda till vänster blir det rätt hopplöst. Varje höst när mörkret slår till på allvar blir jag förundrad över en sådan ergonomimiss av Volvo. Farthållaremanövreringen på höger rattsida skulle ju direkt lösa problemet.
Ser inte det som ett problem då man använder tummen till farthållaren och pekfingret till ljuskontrollern och det är inga problem att göra dessa två enkla saker samtidigt.
Användarvisningsbild
av greeeken
ER skrev:
sorsj skrev:Trevligt att fler irriterar sig på stereo- och farthållarknapparnas bakvända placering på ratten. Eftersom jag i princip alltid kör på farthållare så får jag ett elände vid mörkerkörning. Farthållare i/ur och av/uppbländning behövs ofta samtidigt. Som det nu är med båda till vänster blir det rätt hopplöst. Varje höst när mörkret slår till på allvar blir jag förundrad över en sådan ergonomimiss av Volvo. Farthållaremanövreringen på höger rattsida skulle ju direkt lösa problemet.
Ser inte det som ett problem då man använder tummen till farthållaren och pekfingret till ljuskontrollern och det är inga problem att göra dessa två enkla saker samtidigt.
Håller med dig helt där
Användarvisningsbild
av Loner
ER skrev: Ser inte det som ett problem då man använder tummen till farthållaren och pekfingret till ljuskontrollern och det är inga problem att göra dessa två enkla saker samtidigt.
Instämmer, jag tycker placeringen är logisk.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag blockade ut en passat i veckan (tjänstebil) och där kan vi snacka om dumt! Till vänster på ratten sitter volyminställning och telefonstyrning, till höger sitter stationsväxlingen och någonting till som jag inte kommer ihåg nu :oops:
Men jag hade ju velat ha volym och station på samma sida.

Sen känns det snuskigt ovant att ändra volymen på vänster sida så det är nog bara en vanesak. Personligen har jag ofta vänster armbåge mot dörrsidan och handen mot huvudet så då passar ju höger bättre för mig :wink:

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av fluppen
För att råda bot på detta STORA problem om vem som har rätt så har jag skapat en poll...så in å rösta ! :lol: :lol:
av Addekarlsson
ER skrev:
Dessutom, ska sakerna sitta å varsin sida i detta läge, vem håller i ratten?????
Näe, det är fullt logiskt placerat utefter förutsättnignarna som anses som en ergonomimiss. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av DufuS112
Var precis ute och rattade farsans audi a6 -06..även där sitter ljudkontrollen på höger sida av ratten!med farthållare på en spak på vänster sida!Kändes fullt naturligt!

Är inte omröstningsfrågan fel ställd?Volymknappen sitter ju redan på höger!! :roll: eller är jag ute och cyklar nu? :oops:
av NCR
Addekarlsson skrev:Dessutom, ska sakerna sitta å varsin sida i detta läge, vem håller i ratten?????
Jag ser Janne Långben framför mig när du sa det där "Ehöhöhö...de e ju ja som köör". :lol:
av Addekarlsson
DufuS112 skrev:Är inte omröstningsfrågan fel ställd?Volymknappen sitter ju redan på höger!! :roll: eller är jag ute och cyklar nu? :oops:
Instämmer. Vart lite tokigt där, men jag korrigerar det nu.
NCR skrev:
Addekarlsson skrev:Dessutom, ska sakerna sitta å varsin sida i detta läge, vem håller i ratten?????
Jag ser Janne Långben framför mig när du sa det där "Ehöhöhö...de e ju ja som köör". :lol:
Exakt vad jag tänkte när jag skrev det oxå. :lol:

MVh/ Adde

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]