Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av knappen11
LazerHawke skrev:sant men inget hört om t5 ihop med lådan iaf

Jag har en T5, S60 MY15. För mig hugger det till hyfsat hårt vid nedväxling och bara motorbroms från 4an till 3an. Oavsett om det är planmark, uppför eller nedför. Så det verkar drabba T5 också, men bara vid nedväxling för min del. Uppväxling går utan problem.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
knappen11 skrev:

Jag har en T5, S60 MY15. För mig hugger det till hyfsat hårt vid nedväxling och bara motorbroms från 4an till 3an. Oavsett om det är planmark, uppför eller nedför. Så det verkar drabba T5 också, men bara vid nedväxling för min del. Uppväxling går utan problem.
med tanke på hur lådan hoppar växlar hur vet ni att det är just 3an o 4an???
Jag har samma problem och min tekniker sa själv under provturen att det var mellan 4an och 3an som den högg till, kring 40km/h för min del.
Min hugger även till väldigt kraftigt vid krypkörning, det gick så långt så att jag nästan krockade med bilen framför i bilkön ut från jobbet. Bilen ryckte till kraftigt när jag bromsade lätt kring 10km/h.

Detta är ett känt problem inom Volvo (vissa XC90 har haft problem med den nya växellådan då det var något fabrikationsfel på lådan), men för verkstäder är inga problem kända. Alla bilar är ju problemfria, det vet ju alla... :roll:
UltrAslan skrev:Den här tråden gör mig osäker på vår blivande nybilsköp av en v60 cc.
Det är större chans att du får en låda som växlar fint än att du får en problemlåda som vissa utav oss fått.
av knappen11
LazerHawke skrev:
knappen11 skrev:

med tanke på hur lådan hoppar växlar hur vet ni att det är just 3an o 4an???

Har växlingspaddlar, och med dem kan man växla själv utan att ha lådan i sportläge. När den växlat åt nått håll så kan jag växla tillbaka och då ser jag vilken växel som ligger i just nu.
Användarvisningsbild
av Rillee
V60Crosscountry skrev:Jag har samma problem och min tekniker sa själv under provturen att det var mellan 4an och 3an som den högg till, kring 40km/h för min del.
Min hugger även till väldigt kraftigt vid krypkörning, det gick så långt så att jag nästan krockade med bilen framför i bilkön ut från jobbet. Bilen ryckte till kraftigt när jag bromsade lätt kring 10km/h.

Detta är ett känt problem inom Volvo (vissa XC90 har haft problem med den nya växellådan då det var något fabrikationsfel på lådan), men för verkstäder är inga problem kända. Alla bilar är ju problemfria, det vet ju alla... :roll:
fabrikationsfel? det låter inte bra, hur har de löst det?
Användarvisningsbild
av LazerHawke

Har växlingspaddlar, och med dem kan man växla själv utan att ha lådan i sportläge. När den växlat åt nått håll så kan jag växla tillbaka och då ser jag vilken växel som ligger i just nu.
jo i det läget har jag upplevt alla bilar man paddlat ner på då är det annan femma
Rillee skrev: fabrikationsfel? det låter inte bra, hur har de löst det?
Har bara hört att XC90 har/har haft problem med växellådan som troligtvis är fabrikationsfel, inte hört något om hur det har lösts eller exakt vad problemet var/är. Kan det vara samma fel som vi upplever på de andra volvobilarna? Det är ju trots allt samma låda fast med lite andra inställningar från Aisin. XC90 har dock alltid högsta prio när det gäller det mesta.
Senast redigerad av 1 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Kolla så "släpskon" nå[…]

Då har jag äntligen tagit tag i detta o[…]

Sova i V60 - någon?

Jag sover ett par nätter i min V50 (inte V60 […]

Samma problem här.. Det blev bättre (l&[…]