Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Inlägget syftar inte på dig utan på min fortsättning ang. dieselvärmaren. Var ju inte det som var frågan från början i trådens skapande.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Perra83 skrev:I V60 sitter det i alla fall AGM batterier. Dom har lägre kapacitet än batterierna i V70 eller om det är för att bilar med S/S har två batterier.
Sitter AGM i V70n med 60 -70 Ah ligger det på det sitter nu i frugans V50 o jag har ett 90Ah AGM från tudor som jag bytt till känns lite klent med det andra även om det funkat, mitt förra i XC70n my10 höll nu till september 15 14000mil o en hel del motorvärmar o har inte alls varit snäll mot det batteriet så verkar vara väldigt olika, dock lite statskörningar o korta sträcker under 1,5mil, mycke veckopendling eslöv - göteborg :)
av HakanF
I stället för BT:s AGM batteri är det någon som kollat på det de kallar "Batteri silver" oxå 4 års garanti sedan står det att 100 AH ska passa i V/XC70.
Jag hade det i min förra dieselbil över 6 år utan minsta tecken på försämring men utan dieselvärmare på den.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Det blev ett 80Ah Agm batteri från Global, ville egentligen haft något annat, det var ju nära på gratis, valmöjligheterna var inte så jätte stort.
Användarvisningsbild
av Perra83
Bilnörden skrev:Det blev ett 80Ah Agm batteri från Global, ville egentligen haft något annat, det var ju nära på gratis, valmöjligheterna var inte så jätte stort.
Hur kraftigt va originalet?
av xxargs
12.2 Volt vilospänning låter lågt...

Skall man få sann vilospänning som speglar den kemiska laddningsstadiet i batteriet så bör ena batteripolen lyftas av och vänta minst 12, helst 24 timmar innan mätning.
(moderna bilar drar tyvärr lite tjuvström hela tiden och även enstaka mA kan gör att det missvisar när man mäter spänningen)

Och visar den då 12.2 Volt polspänning oanslutet i 24 timmar vila så är batteriet i princip tomt, och visar det samma värden (dvs. under 12.6 Volt) efter ett dygns vila oanslutet efter laddning så är det mer eller mindre hårt sulfaticerad.

Ett fulladdat friskt 12V blybatteri bör ligga runt 12.8 Volt polspänning efter en dygns vila oanslutet efter laddning, AGM-batterier runt 13.0 Volt då de har högre syralhalt än batterier med friflytande elektrolyt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag mätte på det batteri jag lyfte ut, då det inte orkade dra igång bilen efter det att jag försökt köra med värmaren först. Det har stått på laddning några dagar och sedan utan något anslutet i ytterligare några dagar. Nu visar det en polspänning på 12,876 V. Tror jag behåller det här, för det duger nog att bära ut som hjälpbatteri vid behov.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Sådär nu e det lite lättare o ladda.. 1 till stora batteriet o 1 till hjälp batteriet

Bild
av Daniel73
Finns det övervakning på lilla batteriet också?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]