Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo142traktor
Hej!

Jag har en 940-94 med b230fd motor som läcker kylarvatten. Jag har lokaliserat läckan till någonstans runt vattenpumpens utgångar/ingångar. Det ligger glykol på pumpen så jag tror att det är någon av de övre o-ringarna som inte tätar som dom ska mot toppen.

Det är konstigt tycker jag då pumpen är nybytt, men tänkte inte tänka så mycket mer på det utan köpa med mig en packningssats till pumpen från jobbet och byta bara.

Men frågan är, hur mycket måste demonteras för att kunna demontera vattenpumpen? Jag har alldeles nyligen börjat meka med denna motor så jag kan den inte än.

Jag behöver veta vad som minst måste demonteras, samt lite info kring remmar och dylikt. Även lite allmänt bra att veta och värt att tänka på kring demontering och återmontering är jag tacksam över!
av NilsO
Två tips vad gäller remmarna:

(1) Om man inte vill byta ut remmen som driver vattenpumpen och servopumpen så kan man låta övriga remmar sitta kvar precis som de är.

(2) Lättaste sättet att handskas med vattenpumps- och servopumpsremmen tycker jag är att först slacka på remmen så att den precis inte är spänd. Det gör man genom att lossa på skruven som håller fast servopumpen, och sedan lossa lite på spännskruven där. Kolla ner och undertill på servopumpen med en bra arbetslampa så ser du hur det fungerar. När remmen bara precis är slak så skruvar man av remskivan på vattenpumpen, fyra skruvar, och tar bort den och eventuellt fläkten om det sitter en sådan. Då följer remmen med. Det är enklare än att först slacka så mycket på remmen att den går att ta av från remskivan och sedan ta bort remskivan.

Och det är väl det enda man behöver göra för att komma åt, tror jag? Förutom att tappa ur kylarvätska, ta bort kylarslangen etc.
av roh66
Hej volvo142traktor!

Hade likadant problem. Den övre gummitätningen mot toppen gav upp.(två gånger på kort tid)
Orsaken var en liten oljeläcka från ventilkåpan. Absolut ingen stor läcka men tillräckligt
för att gummit tog stryk.
Jag som trodde att den gummitätningen borde tåla lite olja men icke.
Så se till att det inte är någon oljeläcka som kan ställa till det.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av Nexus
Det gäller få pumpen rätt och göra rent ytorna. Ligger den lite fel så läcker det vid övre packningen.Fick riva min och göra om då jag var lite för snabb vid monteringen :oops:
Användarvisningsbild
av lennarte
Viktigast är nog att man med en kraftig mejsel, däckjärn, kofot pressar vattenpumpen uppåt när alla skruvar är iskruvade. Alltså pressa pumpen upp mot topplocket samtidigt som man drar fast "det sista. Brukar vara en liten bit som man "får upp" pumpen så det blir mer press på gummiringen. Och lite typ detta, http://www.permatex.com/products-2/prod ... ant-detail
den är suverän som hjälp, Biltema hade en variant, men har den inte kvar. Den ger en "glattare" yta och torkar inte. Du "kränger" inte så lätt ringen till röret från värmereturen heller. Stryker man detta i gamla kylarslangar så blir det 100% tätt och du kan lätt montera bort dom, efter flera år...

Mvh
Lennart
av volvo142traktor
Tack allihopa för bra tips!

Jag är lite imponerad av min insats på denna renovering!

Jag glömde bort att jag skrivit detta inlägg så jag gick ut med min verkstadshandbok och löste det själv på en eftermiddag! Jag var skeptisk mot att hålla på med denna motor och bil överlag då jag trodde det skulle va mycket svårare än veteranmodellerna! Men kan inte förneka att mitt hjärta börjar klappa ganska hårt även för 900 modellen! de är fortfarande mycket servicevänliga enligt mig. Heja Volvo!! :D

De var den övre o-ringen som spruckit på två ställen även på min. Men nu är de tätt å fint runt ikring så nu är han klar för besiktningen på onsdag!

önska mig lycka till, å lycka till med alla era projekt här på forumet! Meka lugnt!
av volvo142traktor
Tack för bra tips om remmen Nils, ska komma ihåg det till nästa gång!

Ni får gärna lämna något bra tips till hur jag spänner generatorremmen på bästa sätt! Jag har tagit i, brytit men lyckas inte få iväg generatorn tillräckligt från motorn för att fullgod spänning ska uppstå. Den slackar strax över 1 cm och det är rekommenderat att ha 0,5-1 cm när du trycker hårt med tummen. Remmen "fladdrar" otäckt mycket tycker jag, å vill inte slita ut remmen i förtid. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Tycker mig känna igen signaturen..... Det finns olika "uppbyggnader" hur det ser ut med remmarna på dessa motorerberoende på om du har AC t.ex eller inte vilken, sida om motorn generatorn resp. servopumpen sitter. Hur många remmar du har o.s.v. Om "NilsO" skriver att du ska slacka på servopumpen så är det säkert så och då ska du inte behöva "röra" något på generatorn. På min sitter servo och AC på 2 remmar från vevaxeln som spänns med skruven på servopumpen, lite "bökigt" att se vilka skruvar det gäller. Och där sitter generatorn med en helt egen rem och där spänner man den remmen genom att spänna generatorn. Men det finns, som sagt, olika system som ser olika ut. Jag kan inte se riktigt "klart" hur det ser ut på din bil... Hittade en bild på nätet nu. Spännarmen på generatorn sitter på undersida på generatorn, går spännaren i botten så är remmen slut eller för lång. Servon och vattenpumpen har en "egen" rem som justeras med servon. Nu är det "klart" igen.. :lol: Såg även en bild på FD med AC, då sitter det 3 remmar, med, vad jag kan se, varsin justering.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]