Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Navigator i bilen är grymt skönt.
Visst med vanlig 400kr gps är det bara en kabel,men likväl blir det problem.
Kabeln hänger i vägen
Gpsen tappar fäste och ramlar ner
Gpsen, laddar inte av någon anledning
Gpsen har för högt ljud
Gpsen har för lågt ljud
Gpsen hörs inte pga radion
Gpsen tar tid att starta
Gpsen låg inte i handsfacket, nej just det. Olle lånade ju den förra veckan.

Med inbyggd GPS...inga problem, alltid där, inga sladdar, sitter fast, justerar ljudet efter händelser, styrs med ratten och dessutom talstyrning.
Men värt 15K? Njea, därför man ser till att bilen har det från början eller att den beg. bilen man ska köpa har det. 8)

Lite som backkamera, det saknar jag, men jag skulle inte lägga 15K för att installera det i efterhand, det får bli
något att sukta efter på nästa bil. :D
Ni missar ju den stora fördelen att en inbyggd gps även kan ta hänsyn till fordonets hastighet och rattrörelser, utan satelliter. Den fungerar med andra ord i tunnlar, det skall man INTE underskatta!
MartinS skrev:Ni missar ju den stora fördelen att en inbyggd gps även kan ta hänsyn till fordonets hastighet och rattrörelser, utan satelliter. Den fungerar med andra ord i tunnlar, det skall man INTE underskatta!
Jag vet inte hur det är med andra appar men den jag använder fortsätter köra i tunnlar. Det står att den tappar signalen, vilket ju alla gör, men den fortsätter på den förslagna vägen. Säkerligen inte lika exakt som en integrerad men jag har aldrig upplevt den som oexakt.
Jag har integrerad navigation i bilen men använder ändå Google maps. Varför? Jo för att det går mycket fortare att skriva på telefonen än i bilen dessutom har den bättre trafikinfo. Finns fortfarande ingen navigation som är bättre på att gissa vart man ska än google maps. Ljudet synkas till bilen så det är ingen skillnad på den fronten.
Lövet skrev:Jag har integrerad navigation i bilen men använder ändå Google maps. Varför? Jo för att det går mycket fortare att skriva på telefonen än i bilen dessutom har den bättre trafikinfo. Finns fortfarande ingen navigation som är bättre på att gissa vart man ska än google maps. Ljudet synkas till bilen så det är ingen skillnad på den fronten.
Jasså gör Google Maps också det? Senast jag använde det synkades det inte men det var kanske 1 år sedan och på annan bil :D

Jag använder Sygic och Spotify tillsammans. När navigatorn pratar sänks automatiskt spotify till en låg volym och ökar när den slutat prata. Funkar klockrent!
Lövet skrev:Jag har integrerad navigation i bilen men använder ändå Google maps. Varför? Jo för att det går mycket fortare att skriva på telefonen än i bilen dessutom har den bättre trafikinfo. Finns fortfarande ingen navigation som är bättre på att gissa vart man ska än google maps. Ljudet synkas till bilen så det är ingen skillnad på den fronten.

Är ju ok , men allra snabbast är väl trycka på knappen och säga vart du skall , det funkar ju klockrent :D :D
leiwi skrev:

Är ju ok , men allra snabbast är väl trycka på knappen och säga vart du skall , det funkar ju klockrent :D :D
Det kan Google maps också...
Numera kör i alla fall Garmin med att anta att man fortsätter med den fart man hade utanför tunneln, och antar att man följer rutten. När man förväntas komma ut ur tunneln kollar den om man är där. Stämmer det märks det inte att man var i tunneln, men stämmer det inte ger den upp.
Tröghetsnavigeringen i bilen kan hålla på en bra stund utan satelliter, även om man ändrar fart eller kör på annat håll än vad rutten säger.

Jo så kan det ju vara men att använda ex vis google maps i utlandet kan ju bli väldigt dyrt och något snabbare sätt att ange adress eller navigeringsmenyn än att trycka på knappen och tala in den är vi svårt att slå :D

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]