Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Provkörde en Subaru Levorg igår, här kommer några omdömen:

-Fenomenalt trevligt chassie!
-Kvalitetskänslan är bättre än jag väntade mig av en Subaru
-Bilen är busig och rolig att köra i stadsmiljö.
-Jag satt bra och bilen är tillräckligt rymlig.
-Billigare i inköp än tex motsvarande V60

-På tok för bullrig, i 80 är den bullrigare än en V70 i 130. Det fäller bilen för mig.
-Tråkig växellåda av CVT-typ, det hade fällt bilen om bullrigheten inte redan hade gjort det. Manuell låda finns inte att beställa.
-Bilen är slö i motorvägsfart. Och den verkar inte vara snål.
-Enbart bensinalternativ.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Subaru hade varit ett alternativ, om de haft ett lika bra forum som detta :mrgreen:

Ser ut som en mix av V60 och Mondeo, typ. Fast med ett rätt fult huvscoop som inte passar in enligt mig. Enbart bensinalternativ stör inte mig men de andra minusen du skriver gör det värre tyvärr.
Användarvisningsbild
av milktrucker
och obefintligt rostskydd
Användarvisningsbild
av Jahaja
Tycker den är kanonsnygg framifrån, ingen plottrig inredning utan cleant dashboard, tre års fri service är rätt nice också.

Men 170hk är för klent, särskilt när den ska driva på fyra hjul.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Jahaja skrev:Tycker den är kanonsnygg framifrån, ingen plottrig inredning utan cleant dashboard, tre års fri service är rätt nice också.

varför skulle inte 170 hk räcka?
finns många bilar som fungerar fint med hälften av det. Med 170 hk är det inga problem att dra en husvagn på 1300-1400 kg.
av V60D5AWDPolestar
milktrucker skrev:
Jahaja skrev:Tycker den är kanonsnygg framifrån, ingen plottrig inredning utan cleant dashboard, tre års fri service är rätt nice också.

finns många bilar som fungerar fint med hälften av det. Med 170 hk är det inga problem att dra en husvagn på 1300-1400 kg.
Finns det så små husvagnar? ;)
Användarvisningsbild
av milktrucker
V60D5AWDPolestar skrev:
milktrucker skrev:

Finns det så små husvagnar? ;)
Problemen med CVT-lådor är att de inte kan överföra speciellt mycket vridmoment, därför fungerar de inte ihop med dieselmotorer, det är faktiskt förvånande att bilen kan dra 1500 kg släp, det trodde jag inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det var detta P-G Gyllenhammar var ute efter när han köpte DAF. Då hade ägarna till DAF bildat ett nytt bolag där CVT-patentet fanns. Han erkänner nog aldrig att han blev lurad. Äldsta ritningarna på en CVT är gjorda av Leonardo da Vinci. Undrar vad den skulle användas till?? Sett på TV om Leonardo, mycket intressant.

Mvh
Lennart
av Lövet
milktrucker skrev: Problemen med CVT-lådor är att de inte kan överföra speciellt mycket vridmoment, därför fungerar de inte ihop med dieselmotorer, det är faktiskt förvånande att bilen kan dra 1500 kg släp, det trodde jag inte.
Audi Multitronic kör 320nm genom CVT-låda på 2.0tdi. Det tycker jag är rätt ok nivå på vridmoment. Sällan jag behöver mer. Sen är ju CVT lådans stora fördel att den inte behöver tvinga ut effekten på hög växel, den växlar ner istället.
Användarvisningsbild
av V9097

Om den åtminstone hade funnits med manuell låda, då kanske 170hk räckt. Å andra sidan har bilen så fint chassie att den pallar betydligt mer effekt.

CVT-lådan i kombination med den där motorn gör inte alls sitt jobb, jag förstår inte hur 170hk kan kännas så klent. Den är ok i lägre farter, men jag upplever den väldigt klen i motorvägsfart.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]