Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Hej!

En av fordonen i på gården är en Volvo 245 1988 B230F med kat LH 2.2 som gått 26000 mil. Nu har den stått ca 7 år och har kommit i drift igen. Besiktades i augusti och är i trafik nu. Har nu gått ca 150 mil. Den vill inte gå bra i motorn då den hackar och rycker när man gasar. Går bra på tomgång. Kan vandra upp och ner ibland i varvtal. När man kör så tvekar den när gasen tryckts ner någon centimeter. testade detta när bilen stod still och vid ca 1500 varv så hoppar hela motorn mycket oroligt. Men trampar man till mer eller snabbt så svarar den bra. men det är irriterande att den hackar och tvekar i det läge som man mestadels håller gaspedalen i :cry: .

Katalysatorn innanmäte är borta och detta är godkänt på en 88:a.
Lambdasonden är bytt flera gånger utan förbättring.
Tomgångsmotorn är bytt utan förändring
Kamrem bytt och kontrollerad
Kontaktplatta för gasreglering vid insuget bytt utan förändring.
Luftmassemätaren har tillfälligt urkopplats för att se om symptomen försvinner, men den har samma ryckande ändå.
Stift tändkablar bytt utan förändring.
Huvudbränslepump bytt
Vita bränslerelät bytt flera gånger utan förbättring
Kontakterna på bränslepumpen kontrollerade.
Huvudsäkringshållaren i motorrummet för matning av bränslerelät bytt och ny kabel dragits från batteri till säkringshållaren.
Insugspackningen kollad med startgas utan tendenser till varvtalshöjning.
Tändspolen bytt.
Bränslefilter bytt

Börjar få slut på ideer..... ??:-/
Prova att justera du stoppskruven till gasspjället och spjällkontakten noga. Spjällkontakten ger signal til boxen om spjället är stängt eller inte och är det fel där tror kanske boxen att spjället fortfarande är stängt när du försöker gasa "bara lite"

Mvh
Lennart
Det ska "klicka" precis när spjället börjar röra sig. Varken för eller efter. Boxen stänger av bränslet helt när man motorbromsar och "släpper på" bränsletillförslenigen just vid 15 - 1800 varv. Gasspjälet skall vara helt stängt, nästan. Jag brukar skruva ut stoppskruven något varv och "se" så spjället stänger. Sedan "duttar" jag på kulleden (staget bortkopplat)och skruvar in stoppskruven tills jag hör en metallisk "klang". Då har stoppskruven gått mot stoppet oçh då skruvar jag ett halvt varv till och låser muttern. Sedan justerar jag spjällkontakten så det klickar precis när man rör spjället. Det kan vara lite svårt att "få till det" när de är slitet och kanske glappar lite, men det brukar funka med lite större "toleranser" också.

Mvh
Lennart
Ja ska byta lock rotor kablar och stift till helt nya Volvo original för att elimenera tändningsproblem. Skicket på fördelaren och vad som skulle gå fel i den vet jag inte. Bilen har bara 26000mil på mätaren, så den borde inte vara utsliten. Nu står den i garaget för vintervilan. :)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]