Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1014005
Hej!

Motortemp mätaren i min 244 DL '87 går aldrig upp över en fjärdedel av skalan oftast ligger den bara nån millimeter ovanför bottenstrecket på skalan, har hört att den ska stå halvvägs alltså rakt 90 grader. Kan detta vara symptom på något problem eller är det inget jag behöver bry mig särskilt i? Kan tillägga att mätarhuset måste knackas till när det är kallt ute för att hastighetsmätaren ska gå igång så kanske kan vara relaterat? I övrigt märker jag inget speciellt under körning att motorn skulle gå ooptimalt på något sätt utom att den missar på tomgång ibland och kan vara svårstartad varm men det berör jag i en annan tråd.

Motortempgivaren som börjar bli dålig kanske?
#1014025
Bränner du dig om du lägger handen på den övre kylarslangen, närmast motorn där termostaten sitter?? Där ska normalt vara så pass varmt så du inte ska kunna hålla kvar handen när du kört några km. Första tanken är ju termostaten, den ska öppna vid 92º så där ska vara ordentligt varmt. 740 modellen är ju kända för problem med instrumenten, men på 240 verkar de funka bättre. Du lär få väldiga problem i vinter om det är termostaten som är boven, men den är enkel att byta.

Mvh
Lennart
#1014246
lennarte skrev:Bränner du dig om du lägger handen på den övre kylarslangen, närmast motorn där termostaten sitter?? Där ska normalt vara så pass varmt så du inte ska kunna hålla kvar handen när du kört några km. Första tanken är ju termostaten, den ska öppna vid 92º så där ska vara ordentligt varmt. 740 modellen är ju kända för problem med instrumenten, men på 240 verkar de funka bättre. Du lär få väldiga problem i vinter om det är termostaten som är boven, men den är enkel att byta.

Mvh
Lennart
Jo slangen som går från kylaren till termostaten blir gode varm när motorn är uppe i arbetstemp. Sådär varm så man kan greppa runt den i ungefär 1 sekund innan man måste dra undan handen om man inte vill bli bränd.
#1014437
SkauneJohan skrev:på 240 är det nästan alltid termostaten
Brukar det inte innebära att kupévärmen fallerar också? Har full värme i kupén och motorn verkar inte gå kall (visserligen är jag nybörjare på bilmek så ska väl inte uttala mig allt för säkert om det). Insuget, grenröret och kylarslangen är alla brännheta om man är och vidrör dom när motorn är varmkörd.
#1014451
Så länge det är + grader ute märks det inte så mycket att värmen i bilen är dålig, men det märks när temperaturen närmar sig -10. Sedan bränner man sig redan vid 50°, och kylarslangen ska kunna hålla minst 80°. Du kan prova givaren genom att mäta motståndet med en multimeter, vet dock inte några värden på den. Man kan också mäta temperaturen på termostathuset med en "lasertermometer", den bör visa minst 80°. Termostaten ska öppna vid 92°
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000033496/

Mvh
Lennart
#1014471
lennarte skrev:Så länge det är + grader ute märks det inte så mycket att värmen i bilen är dålig, men det märks när temperaturen närmar sig -10. Sedan bränner man sig redan vid 50°, och kylarslangen ska kunna hålla minst 80°. Du kan prova givaren genom att mäta motståndet med en multimeter, vet dock inte några värden på den. Man kan också mäta temperaturen på termostathuset med en "lasertermometer", den bör visa minst 80°. Termostaten ska öppna vid 92°
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000033496/

Mvh
Lennart
exakt :-)-)
#1014490
lennarte skrev:Så länge det är + grader ute märks det inte så mycket att värmen i bilen är dålig, men det märks när temperaturen närmar sig -10. Sedan bränner man sig redan vid 50°, och kylarslangen ska kunna hålla minst 80°. Du kan prova givaren genom att mäta motståndet med en multimeter, vet dock inte några värden på den. Man kan också mäta temperaturen på termostathuset med en "lasertermometer", den bör visa minst 80°. Termostaten ska öppna vid 92°
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000033496/

Mvh
Lennart
Ok! Blir å beställa en ny termostat + packning då. Har inte tillgång till diverse mätinstrument för tillfället så byter termostaten till att börja med, blir väl en ny tempgivare om detta inte löser problemet, ska för säkerhets skull kolla så att det inte är mätaren immorn, enligt haynes boken kan man jorda givarkabeln i motorblocket då ska mätaren visa fullt utslag.

Om mätaren visar sig fungera vilket den säkert kommer göra, bör denna termostat duga? https://www.skruvat.se/Termostat-kylvatska-P362663.aspx Står att den öppnar vid 88° men spelar verkligen 4° roll? Den ska ju passa i 240 enligt skruvat.

Men bara för säkerhets skull tänkte jag också fråga om vattentempgivare eller termostat kan bidra till misständningar på tomgång och startsvårigheter vid varm motor(lättstartad nu när det är lite kyligare men kunde vara sur som fan i somras)? Tror jag har isolerat problemet till vevaxelgivaren då jag bytt allt annat som troligt kan vara boven. Om ni orkar kan ni ju ta en titt i min andra tråd och se om symptomen kan stämma in på något. Om motorn nu gått kall under min ägo så räds jag för att den igen kommer bli svårstartad varm även nu i vinter om det nu är termostaten som är boven för den undermåliga temperaturen och vevaxelgivaren för startsvårigheterna. Min första bil detta så är som sagt nybörjare hoppas det inte är allt för jobbigt, tack på förhand!
#1014527
Du har ingen vevaxelgivare. Du har i stället en Hallgivare i fördelaren på en årsmodell 1987. Dom två gör visserligen samma jobb, men med något olika teknik. Dom finns aldrig tillsammans på samma motor. Dom skall alltså tala om för styrdatorn i vilket läge som vevaxeln rör sig eller befinner i ett visst ögonblick. Styrdatorn skickar då ut en insprutningspuls och en tändgnista i absolut rätt ögonblick. Och till rätt cylinder också.
Om Hallgivaren eller vevaxelgivaren inte fungerar, så får aldrig styrdatorn någon signal om att vevaxeln snurrar, eller fördelaren om det är en Hallgivare. (Kamaxeln om det är en 700)
Det kan visserligen tänkas att du har en glappkontakt som fungerar till och från. Prova om motorn vägrar att starta, med att ruska och dra lite försiktigt i kablarna till Hallgivaren medan någon medhjälpare kör med startmotorn. Dra inte så hårt att du riskerar att dra sönder kablarna, men om det är ett glapp kanske det visar sig då? Och det är klart att man skulle kunna mäta med något instrument om Hallgivaren fungerar. Men hur och var man skall mäta överlåter jag till någon annan.

Ett tillägg: Termostaten påverkar inget med motorns funktioner i den meningen. Det är bara en helt fristående ventil som öppnar eller stänger flödet för motorns kylvatten. Däremot skulle en felande tempgivare kunna ge fel signaler till motorstyrningen så att bränslevolymen blir fel i det aktuella läget. Jämför en förgasarmotor med fel chokeläge, eller ingen choke alls när det behövs som mest.
#1014549
Rådlös skrev:Du har ingen vevaxelgivare. Du har i stället en Hallgivare i fördelaren på en årsmodell 1987. Dom två gör visserligen samma jobb, men med något olika teknik. Dom finns aldrig tillsammans på samma motor. Dom skall alltså tala om för styrdatorn i vilket läge som vevaxeln rör sig eller befinner i ett visst ögonblick. Styrdatorn skickar då ut en insprutningspuls och en tändgnista i absolut rätt ögonblick. Och till rätt cylinder också.
Om Hallgivaren eller vevaxelgivaren inte fungerar, så får aldrig styrdatorn någon signal om att vevaxeln snurrar, eller fördelaren om det är en Hallgivare. (Kamaxeln om det är en 700)
Det kan visserligen tänkas att du har en glappkontakt som fungerar till och från. Prova om motorn vägrar att starta, med att ruska och dra lite försiktigt i kablarna till Hallgivaren medan någon medhjälpare kör med startmotorn. Dra inte så hårt att du riskerar att dra sönder kablarna, men om det är ett glapp kanske det visar sig då? Och det är klart att man skulle kunna mäta med något instrument om Hallgivaren fungerar. Men hur och var man skall mäta överlåter jag till någon annan.

Ett tillägg: Termostaten påverkar inget med motorns funktioner i den meningen. Det är bara en helt fristående ventil som öppnar eller stänger flödet för motorns kylvatten. Däremot skulle en felande tempgivare kunna ge fel signaler till motorstyrningen så att bränslevolymen blir fel i det aktuella läget. Jämför en förgasarmotor med fel chokeläge, eller ingen choke alls när det behövs som mest.
I min 240 sitter det B230K med Renix tändsystem och Solex-Cisac förgasare (sista förgasarmotorn), den har faktiskt vevaxelgivare redan 1987, ovanligare motor så du är inte den första som säger detta. Misstänker inte att den är trasig utan att den bara fungerar lite dåligt, har läst runt lite och symptomen jag har verkar stämma in på vevaxelgivaren då andra haft detta problem och jag redan har bytt allt annat som det kan tänkas vara.
Tror inte att det är någon glappkontakt då startproblemen bara finns när motorn är varm och temperaturen ute är 10+.
Det är alltså gnistan som fattas när den inte startar varm, så fort gnistan syns till så tänder motorn och går igång, mer detalj finns i min andra tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &p=1004401.

Jag har köpt en "ny" vevaxelgivare från skroten (går inte att köpa ny längre då den utgått hos Volvo och inte finns som pirat heller, annan givare än till 88-93 insprutarna) och har mätt resistans på den och den gamla, den gamla original i bilen visar 170ohm och den nya 230ohm, så någon skillnad är det på dom, hoppas bara att de olika resistansvärdena tyder på att jag faktiskt hittat felet.

Jag har alltså förgasare med manuell choke och inte datorstyrt insprut, detta betyder då kanske att tempgivaren inte kan påverka gnistan? Det sitter en styrdator i bilen men tror den är ganska primitiv.

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]