Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Lucif3r skrev:
Fartresurser
Toppfart 130 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13 s, 0–50 km/h 4,0 s.
Jaha, det där var ju allt annat än imponerande... 'Fördelen' med elbilar som jag anser har ju varit snabb acc. på 13sec är ju min gamla slitna T5a uppe i 200km/h typ >_>
Många skulle nog säga att bränslekostnader på under 1kr/mil är det mest lockande... I praktiken funkar C30 electric alldeles utmärkt I vardagstrafik.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag skulle bli vansinning och ligga bakom någon som aldrig kommer upp i 90km/h. Eller ja, jag BLIR vansinnig på sånt folk. Speciellt eftersom man får lära sig att man ska upp i rätt hastighet "så fort som möjligt"(det betyder ju inte nödvändigtvis pelle i botten) när man tar körkort... :roll:
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lucif3r skrev:Jag skulle bli vansinning och ligga bakom någon som aldrig kommer upp i 90km/h. Eller ja, jag BLIR vansinnig på sånt folk. Speciellt eftersom man får lära sig att man ska upp i rätt hastighet "så fort som möjligt"(det betyder ju inte nödvändigtvis pelle i botten) när man tar körkort... :roll:
Hur tänkte du nu? :wink: Den vanligaste V50 motorn 1.8 gör 0-100 på 11 sek, en C30 Electik på 13 sek, ingen hissnande skillnad. Min upplevelse är att det är felet bakom spakarna snarare än motorstyrkan som styr att man hinner upp i hastighet inom rimlig tid
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lustigt att du skulle nämna just V50 :P Har reagerat på att många av dessa "sniglar" antingen är V50 eller ... V60? tror jag...

Jag vet att V50 är väldigt slöa(generellt), men nog trodde jag dom gjorde 0-100 på under 10 iaf oavsett motor :???: Jag undrar om inte t om B5202FS(126hk, finns i x70) pallar 0-100 under 10... Det måste jag kolla upp :P

edit: nepp, 11.6sec med manuell låda var vad B5202FS orkade med. B5242FS 10.2sec. B5254FS 8.9sec
Användarvisningsbild
av Micce1980
Och ändå är jag som regel snabbast om hornen växer ut :) Nej snabb är fel ord men skulle Ind säga direkt slö heller. Men man upplever ju olika :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller med. Vi har 40 genom hela samhället. Det är inte många som tycker om att hålla det, men jag gör det till förtret för en del som ligger och trycker bakom. När det senare blir 70 låter jag alla 115 hästarna :D springa iväg. och det blir stor lucka en lång tid till bakomvarande. Mycket möjligt att det sällan är T5:or, eller dylikt, som ligger bakom
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att komma upp i hastighet inom en vecka är ju inte samma sak som att köra för fort. :roll:
Jag brukar hålla hastigheten rätt bra på <50km/h sträckor, extra noga med 30km/h då dom sträckorna i regel går förbi där det är mycket gångtrafikanter/skolor/kyrkor/osv. Sånna begränsningar tycker jag man gott kan respektera, det är ju ändå en stor riskzon. Men som sagt, det finns gott om folk som tycker något helt annat :roll:
Men sen om det plötsligt blir 70km/h så är det givetvis "först till 70 vinner" :mrgreen:

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]