Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Eftersom personerna på forumet har varit så hjälpsamma med mina tidigare frågor så kommer här en till som jag hoppas kunna få bukt med.
Egentligen kan jag ta min andra fundering här med när jag ändå håller på.

Svängradien på S60 är ju inte den bästa så ofta får man ju ge fullt rattslag för att kunna göra dessa skarpa svängar.
Min bil ger då ifrån sig ett ljud (så svårt att beskriva) men som om de skrapar emot något.
Detta kommer som sagt bara om jag ger fullt rattslag, vad kan detta bero på?

Andra frågan i detta handlar om när jag bromsar.
Kör jag i lägre fart och bromsar in sakta så kommer även där ett ljud som om de skrapar.
Vänner till mig som inte heller är så bilkunniga säger att de är bromsklossarna som börjar ge sig.
Jag har inte tagit bort däcken och kollat men däremot så är det ju ALU fälg på så man kan stoppa in ett finger och känna lite lätt på klossen och visst finns det material där på samtliga däck.

Problemet är att jag inte har tillgång till något garage eller liknande så kan inte riktigt hålla på med bilen, men är mer än villig att lära mig vad som kan vara fel och sen jobba ifrån det.
Kanske är det något litet som man kan återgärda själv på något sätt?

Tack för du tog dig tid att läsa.
//Rgoa
Hej!

Ljudet när du svänger fullt kan vara så enkelt som ett hjul tar imot innerskärmen. Det är inte helt ovanligt på dessa bilar och det kan lösas på lite olika sätt; smalare däck (eller fälgar med annat ET-mått så hjulen flyttas ut något) eller att montera så kallade styrstopp. Men eftersom du beskriver svängradien som redan dålig (vilket även jag erfar jämfört med flera till exempel V70), så har du säkert redan de "stora" styrstoppen monterade.
Vad har du för däckdimension? Kan du spela in ljudet?

Skrapande bromsar kan precis som dina vänner säger bero på dåliga bromsbelägg. Även om bromsoken är flytande (vilket i praktiken innebär att beläggen skall slitas jämt på bägge sidor om bromsskivorna), kan de kärva vilket medför att beläggen slits olikt. T.ex. kan de yttre belägget se bra ut medan de inre de facto är nedslitet. När bromsbeläggen är slut börjar det nötas på bromsskivan, vilket innebär merkostnader.

Det är ju helt okej att skifta till vinterdäck i dessa tider, så varför inte ta en titt på alla bromsbelägg i samband med det?
Om du lyfter hela framvagnen (givetvis med pallbockar!) så kan du även passa på att vrida framhjulen för att se om de tar imot.

Lycka till :)

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]